Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag får den att starta med startgas och kan hålla den vid liv ett tag om jag gasar massor och håller högt varvtal.
Upptäckte att slangen mellan pump och filter var uppsprucken!
Men det blir ingen direkt skillnad efter att jag bytt ut den. Kanske det dröjer innan bensinen kommer fram ordentligt?
/M
Om den slangen du nämnde är sprucken och läcker,har du då bensin kvar i tanken?Pumpar ju som sagt 2 liter i minuten...... :shock: . Du har även ett testuttag på fuelrailen där du kan mäta ditt soppatryck,även trycka in ventilen snabbt för att kolla om där är soppa med en trasa framför,varning för bensinsprut.Du kan även lossa slangen på tryckregulatorn(returslangen) koppla på en längre slang och peta ner den i en stor flaska eller dunk. Tändning på i försöken,eller kör på starten i sista försöket. Tändsystemet verkar funka eftersom den går på gas. :)
Japp! Efter ett tag kom bilen igång när jag bytt slangen. Bensinen behövde bara komma igenom ordentligt.
Har inte kollat om det är nån fläck under bilen efter natten, men inte nämnvärt mycket mindre i tanken :)
MEN. Jag är inte riktigt nöjd med tomgången ändå. Efter att ha kört ett bra tag och kommit upp i värme, tycker jag att tomgången är ojämn. Märks även t.ex. på treans växel när jag släpper gaspedalen och låter tomgången ta vid, så hackar bilen lite. Det märks inget när jag gasar upp, då verkar allt fint.
Tror jag ska ta mig en titt på tomgångsstabilisatorn och ev. olja nån droppe ifall jag rengjort bort rörligheten i den.
Annars är det väl bara att börja om felsökningen, så man inte missar nåt nu när man fixat några punkter.

Hemulen, hur mäter jag soppatrycket vid testuttaget? vilka verktyg behövs?

/Martin
Nu har jag tittat lite på slangarna där bak till tankpumpen, och det såg katastrofalt ut! Torkade och spruckna slangar, en rejält dessutom. Inte konstigt att bilen inte får tillräckligt med tryck!
Suck.
Måtte detta vara det sista som har med detta problem att göra.
Jag återkommer med definitivt svar.

/Martin
Japp, nu är det löst! Det handlade om bränsleslang OCH bränslerör som läckte rejält. Jag körde budgetvarianten och tog bort de två ställena på röret som hade rosthål, sen länkade samman med bränsleslang och slangklämmor. Får se vad besiktningsgubbarna säger om det, fast det är inte förrän november, så tills dess har väl resten av röret rostat samman så jag får byta helt :P
Sen behövde jag bara köra en rejäl runda så slutade bluddret och det ojämna varvtalet, det handlade nog om att luften behövde köras ur bränslesystemet, för först gick den dåligt när jag provstartade, och tänkte "gaaahh! Fortfarande inte bra!".
Men men.
Nu TROR jag ialla fall att det är klart.

/Martin

PS. Vet inte, men kanske det var bränsleläckagen som var huvudproblemet hela tiden.
Under tiden har jag i varje fall bytt bränslepump (främre) och filter, bränslerelä, tändstift, fördelarlock, rotor, diverse vakuumslangar. Så nu bara MÅSTE bilen gå hemskt mycket bättre än någonsin!
Jaha. Ett tillägg då.
Jag har blivit stående några gånger efter fixad bränsleslang, så det har visat sig att det inte var bränsletillförseln som var huvudproblemet. Utan: Ta-daa! Insprutningsrelät! (som sitter på expansionskärlet)
Trodde ju att jag kollat att det var bra, det klickade ju och hade sig på olika ställen i motorutrymmet när jag gjorde test 2 med testdosan.
Jag fick dock för mig att testa ett annat som jag hittade på skroten, och direkt när jag gjorde test 2 med det nya så förstod jag att jag "läst av" fel. Testet börjar nämligen med att testlampan blinkar jättesnabbt, och då ska det klicka lika snabbt uppe vid insprutningsspridarna. Det gjorde det inte på mitt gamla, jag fick för mig att testlampan först började lysa så för att visa att nu börjar testet strax eller nåt, därför att det satte igång så fort. Men fel hade jag.

Så NU går tomgången helt felfritt och körningen är näst intill perfekt!
Eftersom jag hade både tändning i alla stift och bränsle fram till spridarna, så trodde jag att det var nåt fel på spridarna och var på väg att byta dem. Tur att det "bara" var relät som styr dem. Det var ju egentligen logiskt att det skulle vara nåt vajsing med relät, men jag trodde ju som sagt att jag var klar med den biten.

Alltså, test 2 (när man trycker in knappen ordentligt två gånger på testdosan) har tre olika faser med lite paus mellan.

End of problem (I wish)
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]