Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Du har även jordpunkter vid sidoflyglarna i motorrummet,en ovanför batteriet,en vid andra sidan vid spolarvätskebehållaren och även jordpunkter på insugningsgrenröret där styrboxarnas huvudjord sitter. Finns en oringstätning fördelaren,men läck kan också vara högt vevhustryck,är det ytterst lite ska det funka ändå. Fungerar kamdrivningen så rotorn snurrar kan kontrolleras genom att dra motorn runt och ta av oljelocket och kika ner så kamaxeln roterar. Har du bedömt att gnistan är bra direkt från spolen(jämför med frisk bil om möjligt så du vet vad bra gnista är) fördelarlocket är nytt,kolstiftet finns där och rör på sig vid lätt tryck,rotorn på plats, kommer ingen gnista ut från fördelaren måste felet vara den långa kabeln från tändspolen tycker jag,trots att den är ny. Ytterst sällsynt rotorn läcker direkt ner till jord. I dina kläder hade jag bara säkerställt,kollat vad bra gnista är. :)
av stenkrossen
Rotorn snurrar. Står på olika ställen varje gång jag har haft bort fördelarkocket.

Hur stor chans är det att själva fördelaren har gett upp då??
Är det vanligt eller är det en sån där sak som ska hålla i nästan all evighet?? :lol:
av Hemulen
Chansen inte stor att själva fördelaren är sönder. Bara att ta tag i rotorn,ska inte gå att dra runt för hand och ej ha ett fruktansvärt glapp i sidled. :)
av stenkrossen
Problemet löst med experthjälp.

Tog loss fördelaren och gjorde rent den.
Då kom det en liten gnista så efter ett tändstifts byte (dom va visst inte så bra som jag tyckte) så hoppade bilen igång.

Så nu har man i stort sätt ett helt nytt tändsystem så nu borde väl bilen rulla utan problem.

TACK ALLA FÖR HJÄLP OCH BRA IDEER...

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]