Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Med risk att bli tjatig, :) den tempsesor du bytte till var det en ny eller en beg. som du är säker på funkar. Vilken färg var det på kontakten på den du satte dit?

Mvh GK
Det var en bättre begagnad, som jag är säker på funkar, mätte även upp den innan montage :)
Det var en gul/beige kontakt och vad jag kunde se så såg min gul/beige ut också... Den tempsensor närmast kylet är bara till instrumenteringen eller? Min tempmätare i instrumenteringen rör sig ca bara 1/6 av skalan när bilen är uppe temp..
Det var inte så att du bytte den som sitter nedanför 2:ans insug alltså den som är för tempmätaren på panelen. Systemets tempsensor skall ha svart kontakt om jag inte är felunderrättad. Den sensor du skall ha har dubbla termistorer som var och en jordar mot gods.

Mvh GK
Jag bytte den under tredje insuget, närmast torpedvägg, krånglig att komma åt... På själva sensorn är kontakten svart, och den va svart som jag satte i. (My bad, tänkte på kontakten som sitter på kabeln haha). 2 stift ja! Men de är även 2 stift på den som går till instrumenteringen, likadan kontakt som den som går till styrboxen..
Om kontakten är svart har du satt dit rätt.

Mät upp Lambdan och kolla att du får riktiga värden, vid uppvärmd Lambda skall du kunna avläsa ett snabbt växlande mellan 0,1 och 0,9 Volt på den kabel som sitter i det enpoliga kontaktstycket.

Mvh GK
stricket skrev:Den ligger stabilt på 0.9v. Ska den ligga o pendla mellan 0.1-0.9v?
Den skall pendla snabbt mellan ändvärdena men att den ligger på det höga ändvärdet behöver inte innebära att lambdan är trasig utan att motorn går fett.

Kontrollera bränsletrycket och bränsletrycksregulatorn. Kontrollera spridarnas funktion samt att de har rätt resistans.
Har du en separat kallstartsinsprutare under insuget (annars sköts det av boxen som ger dubbeldos genom de vanliga spridarna vid kallstart).

Mvh GK
BTR sitter i slutet av fuelrailen och har två slanganslutningar, en vacuumanslutning och en returanslutning där slangen går till tanken med överflödigt bränsle.

Mvh GK
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]