Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
benzonbenzon skrev:Hej pettson!bilen va kall när den flög upp sen ställde jag in den i garaget den stog ungefär i 12 tim innan jag provade igen.pratade just med en kille som sa att det är lika bra å byta topppackningen å provtrycka toppen.kan man inte kolla toppen på annat sätt?
Tja.... jag hade gjort på annat sätt..
1/ kompressionstest först av allt. Se till så den sker med öppet lock så inte vevhuskompressionen jobbar mot testet.
(2/ provtryckning av kylningen innan jag jobbade. OCH.. det med öppnade kopplingar till automatlådan. På så sätt ser man direkt om det kommer ut vatten där. Gör det så är kylaren kass. Då måste även automatlådan sköljas så fort det går sen för säkerhets skull.

Visar inte kompressionstesten nånting alarmerande så skulle jag absolut öppna vevhusventilationen och göra iordning den först. SEN som sista skulle jag starta bilen, bilens gång visar exakt vad som är på gång. Det visar också om det skulle finnas nån spricka nånstans.
En erfaren mekaniker som inte ser bara goa kronor framför sej skulle absolut inte börja med att döma ut blockpackningen direkt utan tester.
av *pettson*
benzonbenzon skrev:Hej!Det blev tyvärr skroten med bilen gjorde ett komp prov som visade dåliga värden.
1:4
2:5 1/2
3:7
4:7
5:5 1/2
:shock: Inte ens normala värden för att vara en gången blockpackning.?

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]