Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
På -70-80 talet skulle man ha lucka, lika självklart som det är med AC idag
Så jag har haft 10-15 bilar med lucka de sista hade både lucka och AC, konstaterade att när man hade båda, då öppnades nog aldrig luckan, det vara bara en merkostnad.
Därför så anser jag att lucka som finns till V70 är totalt meningslöst, stora panoramatak i glas är en annan sak, men då för ljusinsläpp inte för att öppna.
av lobbysleeper
VolvoB20 skrev:Taklucka är 110% meningslöst tycker jag, bara extra kostnad, stjäl takhöjd, krånglar, och försämrar prestanda med en massa vikt uppe i takhöjd. Taket ska ju helst vara kolfiber och så lätt som möjligt.

Ventilation ...... Sist jag öppande en lucka var sent 80-tal, sedan dessa har jag haft AC.

Vad jäller ljusinsläpp är det nog utan lucka, man tonar ju sido-rutorna redan idag för att MINSKA ljusinsläppet.
Tona gör man från baksätet och bakåt, om man är laglydig. Och en del tonar ju inte alls... så då kanske luckan är ännu mer intressant.
I framsätet har jag gärna lite extra ljus i alla fall.
Men visst, panoramatak är såklart maffigt, men detta är gott nog för mig som vill ha just en V70.

Själv valde jag bort delbart (och fult) drag för drygt 11000kr, som jag sen använder kanske 1 gång per år. Och kan nog säga exakt samma negativa om dragkroken som du säger om takluckan.
Valde istället en taklucka för 9-10000kr som ändå ger mig ljus o trivsel varje gång jag kör.

Finns många tillbehör som olika personer kan anse som "totalt bortkastade pengar"...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lobbysleeper skrev:Tona gör man från baksätet och bakåt, om man är laglydig. Och en del tonar ju inte alls... så då kanske luckan är ännu mer intressant.
Alla rutor är ju tonade original, det ska ju vara minst 75% genomsläpp på framrutan och 70% på sidorna enligt lagen och där ligger ju ofta original-toningen redan från fabrik på alla bilar även om du inte väljer till extra toning.
av lobbysleeper
VolvoB20 skrev:
lobbysleeper skrev:Tona gör man från baksätet och bakåt, om man är laglydig. Och en del tonar ju inte alls... så då kanske luckan är ännu mer intressant.
Alla rutor är ju tonade original, det ska ju vara minst 75% genomsläpp på framrutan och 70% på sidorna enligt lagen och där ligger ju ofta original-toningen redan från fabrik på alla bilar även om du inte väljer till extra toning.
Ja men det är väl ff självklart?! Är väl ingen som tror han kör runt med vanliga klara fönsterglas på bilen heller... skrev ju dessutom "om man är laglydig" vilket antyder att rutorna framför baksätet ej får tonas (ytterligare).

Aah well
av fredrikwt
VolvoB20 skrev:Taklucka är 110% meningslöst tycker jag, bara extra kostnad, stjäl takhöjd, krånglar, och försämrar prestanda med en massa vikt uppe i takhöjd. Taket ska ju helst vara kolfiber och så lätt som möjligt.

Ventilation ...... Sist jag öppande en lucka var sent 80-tal, sedan dessa har jag haft AC.

Vad gäller ljusinsläpp är det nog utan lucka, man tonar ju sido-rutorna redan idag för att MINSKA ljusinsläppet.
Håller med helt, hade panorama på min senaste Subaru Outback, kör aldrig med skyddet borta, jag tycker det är duktigt jobbigt med ljuset så uppifrån, gillar det inte alls. I de flesta fall sänker det bara värdet för mig personligen, tittade t.ex. på X-trail med stora dieseln för ett par år sen, ville ha LE för ljusen i railsen m.m, men då var man tvungen att ha glastak vilket gjorde att jag inte kunde sitta bak för takhöjden var för låg. Extremfall kanske, men inget jag skulle ge en spänn för, och kunde jag välja två beg som var identiska där den ena inte hade så hade jag valt den utan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
fredrikwt skrev:Håller med helt, hade panorama på min senaste Subaru Outback, kör aldrig med skyddet borta, jag tycker det är duktigt jobbigt med ljuset så uppifrån, gillar det inte alls.
Precis så har jag också upplevt det. Man vill ju sitta "i skuggan under taket" och köra, ljuset som kommer in ska ju göra det genom rutorna, inte genom taket, det blir ju bara megajobbigt att köra då. Så något ljusinsläpp uppifrån vill jag absolut inte ha.
av lobbysleeper
vadå inte ljus genom taket? perfekt "fattigmans-cab" ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lobbysleeper skrev:
VolvoB20 skrev:
Ja men det är väl ff självklart?! Är väl ingen som tror han kör runt med vanliga klara fönsterglas på bilen heller... skrev ju dessutom "om man är laglydig" vilket antyder att rutorna framför baksätet ej får tonas (ytterligare).

Aah well
Jag tycker trenden går år hel fel håll, högre och högre midje-linje så bilarna har knappt några fönster kvar så man ser knappt ut. PÅ V60 tex är ju nästan sidorutan till bagaget helt borta. Sen tonar man glaset runt om lite också.

Så man sitter snart i en stridvagns med bara spingor till fönster, för att fixa detta sätter man i "glastak" för att få in lite ljus i bilen. Men vad ska man se uppåt ? Polisen kör väl inte hastighetövervakning via luften längre :D

Jag vill ha in ljuset genom fönstren, inte genom taket när jag kör......

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lobbysleeper skrev:vadå inte ljus genom taket? perfekt "fattigmans-cab" ;)
Jag kör taklöst ibland med sommarbilen men då måste man ju ha keps och solbrillor på, det vill jag undvika i vanliga bilen :D
Användarvisningsbild
av StringerBell
MERA LJUS, MERA RUNT-OM-SIKT!

Vad var det för fel på:

Bild
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]