Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tomtebloss
jo, nu har jag läst lite till, jag läste om någon som hade typ samma problem som jag, och då var det Hallgivaren.

nu är min fråga:

Var sitter den?
Hur ser den ut?
Är den svår att byta?
Användarvisningsbild
av emwtur
Börja med att testa med att spruta in lite startgas i insuget och försök starta igen !

Startar den med lite startgas men dör igen så kan bränslerelät mycket väl vara boven.
Startar den med startgas så fungerar din tändning och därmed också hallgivaren
( som sitter i fördelaren om du nu har enn hallgivare - du kan ha en impulsgivare på svänghjulet som kan ge samma problem istället)

Startar den INTE alls med startgas så får du kolla om du har gnista på stiften och försöka felsöka det problemet !
men som sagt hall eller impulsgivaren ligger nära som första gissning - det finns andra trådar om hur man felsöker det här på forumet !

/emwtur
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Som jag förstår, så har du en -89:a. Så då har du en impulsgivare uppe på kåpan mellan motor och växellådan.
Du har dessutom en diagnosdosa på vänster fjäderbenstorn där du kan kolla felkoder och göra annan diagnos på bilens bränsle-/tändsystem.

Men börja med startgas, som rekomenderats...
av tomtebloss
Idag vart jag ledig och gav bort min tid till bilen så jag har mera kött på benen nu till er:
jag har gjort diagnostestet (fräst på en sån gammal bil) jag testade:
Hål 2 = Motordtyrning (LH2.4 bränsleinsprutning). Resultat: 1-1-1..
Hål 6 = Elektronisk tändsystem (EZ116K). Resultat: 1-1-1..
jag gjorde testet när bilen ej vägra starta, typ tre gånger.
Jag mätte OHM på impulsgivaren och fick 174 (kall)
Jag testade startgas och bilen försöker då hoppa igång kraftigt men lyckas inte förrens jag testat typ fem gånger och då gick den igång mycket segt.

Här är ett litet videoklipp som visar hur motorn beter sig efter att den blivit körd en liten stund:

när bilen går som på klippet ska man absolut inte stänga av motorn har jag märkt, för då startar den inte igen på några timmar..

Så vad tror ni?
jag gissar på typ kanske bensinpumpen men jag är mest okunnig här.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du luftläckage någonstans mellan LMM och insug? Testa att spraya startgas på och runt slangar och insug.
Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]