Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
andreas_lofgren skrev:Det är samma motor som sitter i S40/V50 D2
Och där är den törstigare än (numera utgångna?) S40/V50 DRIVe. Så Volvo kanske har en del finlr kvar innan det kommer en V70 D2 under magiska 119 gram.

Det är ju dock ingen tvekan om att DRIVe är billig att äga och köra. Dels är den ju minst 1 dl/mil snålare än D3, sen billigare att köpa och skattebefriad. Finns säkert någon servicepunkt som är billigare också. Försäkringspremie och däckslitage är lägre. 12000 istället för 6000 eller nåt sånt för en 12000-service OM partikelfiltret behöver bytas är max 50 öre extra per mil.

Själv står jag inte ut med så motorsvaga bilar som DRIVe men skulle jag gilla det skulle det ju vara bra för hushållsekonomin...
PH
av dst02
Jag hämtade ut min nya V70 drivE med momentum pkt,tidur och metallic för en vecka sedan.
Har hittils åkt ca 135 mil med den i vinterväder med nya dubbdäck (nokian hakka 5), snittförbrukningen
ligger just nu på 0,49/ mil och har mest åkt landsväg och litegrann stadskörning.
Verkliga förbrukningen ligger på 0.57 med parkeringsvärmaren inräknad.

Ville helst haft D3 automat som Jag fastande helt för men prisskillnaden ner till drivE som faktiskt också
är fullt körbar och inte alls upplevs som så värst trött var för stor (ca 60 000,- inkl skatt).

Såhär långt är Jag riktigt nöjd med bilen som går tyst och stabilt på vägen. Enda lilla negatviva Jag märkt av såhär långt är att kopplingen känns lite "grusig" i känslan, annars lättjobbad och smidig.

Saknar dock bakhjulsdriften från min förra BMW som Jag var van vid sedan 8 år tillbaka, för övrigt slår V70´n 3 serie BMW´n på alla andra fronter förutom den körglada och smidiga karaktären som BMW ger.
Användarvisningsbild
av Suomela
Har kört min v70 1,6 drive i 3 veckor på tisdag, fortfarande itne hunnit tanka den ännu, så visst är ja nöjd med bilen, med 1,6an får man växla lite oftare än de större motorerna som jag uppfattat det, men jag anser de inte som något problem, dessutom för att endast varae n 1,6'a så känns den otroligt stark i motorn, jag är verkligen nöjd, jag är fyllda 26år och tröttnat på att varva och köra snabbt o galet.

Visst det går inte att jämnföra med min förra v70 t5 -99 med drygt 320hk, men 1,6'an är verkligen en dröm att köra jämnförelsevis :)

Stora hela är jag nöjd och inte ångerfylld över att jag itne valde en större motor.
Användarvisningsbild
av Kirre123
kave skrev:Återkom gärna när ni testat att köra med 5 personer i bilen och full packning. Då tycker jag att min D5 är småslö.

Vi åker ofta 4 pers (hela familjen) och allt som skall följa med till små barn, det har jag inte upplevt som någon skillnad mot när jag åker själv till ex jobbet.
Jag har även dragit runt en del på mitt släp och har ej några problem med det.
av NorskDrive
Har en 2010 DRIVe som no har gått 1200 mil.Kan ikke si noe annet enn at jeg fornøyd. Klart så hadde det vært bruk for litt mere motor i noen situasjoner. Som f.eks bakkestart eller å akselrere i motbakker.. Men tror faktisk at jeg hadde valgt samme motor en gang til ved nybil kjøp. Men prisen bestemmer mya akkurat der. Kan nevne da at vår DRIVe Momentum med skinn,sota ruter,tillegsvarmer og noe annet småtteri kostet 399.000.- NOK i dagens valuta blir det 457000.-SEK.....
av Lövet
Var ute och provkörde V70 DRIVe idag då den rabatteras nu så mycket att jag tänkte att jag kunde leva med den svaga motorn trots allt som vardagsbil. Faktiskt så blev jag rätt så nöjd med prestandan ändå. Bilen rör på sig, har inga problem att hänga med i vardagsrytm. Oceaner trevligare än 2.0F exempelvis.

MEN. Det blir inget ändå. Motorn bullrar så mycket att hela bilen känns tre klasser sämre än den är. Att höra motorbrum vid konstant fart i 70 km/h duger inte. Okay vid acceleration men aldrig i konstant fart. Jag blev faktiskt grymt besviken på ljudnivån.

Åkte direkt efterut med en D3 och hela bilen känns bara så mycket mer harmonisk. Helt knäpptyst i konstant fart. Förbrukningen skiljde inte heller så vansinnigt mycket. DRIVe drog 0,65 i blandad körning (50/50 motorväg/stad) och D3an med automat drog 0,8. Lätt värt det.

Körde också en Passat facelift 2.0TDi 140 samma sträcka ungefär. Den drog 0,59.
spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]

Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]