Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
En fråga jag ställt mej länge är varför man inte tagit fram eluppvärmda torkarblad. Och varför är det bara Ford som erbjuder uppvärmd vindruta? Har en kompis som har en riktig skitbil (Mondeo) men hans framruta gör att man kan tänka sej köpa en Ford.
av kamilenski
Det med värme i torkarbladen bör kunna fixas lätt. Värmekabel. 12V!
Fattar inte heller att ingen tillverkar det.
Användarvisningsbild
av Alucinor
Erico skrev:En fråga jag ställt mej länge är varför man inte tagit fram eluppvärmda torkarblad.
Skulle kunna tänka mig några orsaker varför ingen biltillverkare inte gett sig på detta:
1: Svårt att få fram en gummiblandning som inte smälter av värmen samtidigt som bladet måste vara så pass tunt och flexibelt att det torkar bra.
2: Bladen skulle antagligen bli svindyra.
3: Krångligt att få till en elkoppling mellan bladet och torkararmen (som krävs för att kunna byta blad), och elslinga som klarar av flera år av en så pass exponerad yta utan att gå sönder/bli kortis av salter, regn, spolarvätska osv.
av kamilenski
Då hade man kunnat tillverka en el hållare som torkarbladen parkeras i. Och den hade bara läggat längst nere inkopplingsbar.
av Fred
Marknaden är för liten. Det är nog förhållandevis få bilar som säljs i det klimat där behov finns av en så pass komplicerad, och för ägaren dyr, konstruktion. Dessutom är det ju inte många månader om året detta skulle behövas ens här i vårt land. Vissa saker är helt enkelt något som man som bilägare får vänja sig vid och acceptera som ett besvär.

När det gäller Fords eluppvärmda vindrutor så är väl funktionen i huvudsak för att ta bort imma på insidan.
Användarvisningsbild
av Erico
Fred skrev:När det gäller Fords eluppvärmda vindrutor så är väl funktionen i huvudsak för att ta bort imma på insidan.
Helt galet effektivt på frostiga vindrutor. Starta bilen, vänta 30 sekunder, slå på torkarna och vips. Och nog tror jag att det finns en marknad för uppvärmda torkarblad. Finns ju dom som lever på att tillverka isskrapor och snöborstar till bilar så ;-//
av Fred
Erico skrev:...nog tror jag att det finns en marknad för uppvärmda torkarblad. Finns ju dom som lever på att tillverka isskrapor och snöborstar till bilar så ;-//
Nu är det ju lite skillnad i utvecklingskostnad på en bit fyrkantig plast/ett handtag med lite borst på och ett system att via elektriska kretsar värma upp en förslitningsdel som är utsatt för extremt mycket slitage och åverkan som dessutom bara används kanske ett tiotal gånger per år av en bråkdel av världens bilköpare. Ett par av dessa blad skulle antagligen kosta över tusen spänn (med tanke på vad vanliga blad kostar) vilket också skulle göra dem väldigt stöldbegärliga.

Man kan göra en liknelse med slitagevarnare på bromsbeläggen som är en otroligt vettig konstruktion som kan rädda både liv och bromsskivor året om. Dock är det ju inte många bilmärken som har det...varför?

OM eluppvärmda torkare efterfrågades av många och ansågs vara en nödvändig funktion så hade biltillverkarna tillhandahållit detta.

Med det sagt så håller jag absolut med att isiga torkare är irriterande och det skulle vara bra om man slapp det...men det är inget jag eldar upp mig för. Det handlar oftast bara om några gånger per vinter och då har det alltid gått bra för mig att stanna till och lösa problemet mekaniskt.

Det jag menade med Fords värmeslingeförsedda vindruta är att den primärt utvecklats för att ta bort imma på insidan och därför har en en extremt mycket större målgrupp än vad ett system som enbart isar av torkare har. Att det sedan fungerar även för detta moment är en bonus.

Allt kokar ned till om det kostar mer än det smakar. Det är antagligen därför det endast är Ford som har sin speciella vindruta...Fordköpare tycker att det är värt de extra kostnaderna för rutan (både i inköp och vid byte) medan köpare av andra märken inte tycker det.
Användarvisningsbild
av Erico
Fred skrev:Fordköpare tycker att det är värt de extra kostnaderna för rutan (både i inköp och vid byte) medan köpare av andra märken inte tycker det.
Jag är övertygad om att det inte bara är Ford spekulanter som gillar deras framruta och att om volvo skulle erbjuda den samma skulle majoriteten av alla skandinaviensålda bilar utrustas med den. Frågan är bara varför, VARFÖR har inte fler tillverkare det?? Känner hur jag varvar upp :wink:

Ps: Gott nytt år på er :-)-)

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]