Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Exempelvis dåliga stift, dåliga tändkablar, dålig rotor, dålig fördelardosa, dålig tändspole eller en dålig tändmodul. Kan även vara en kombination av komponenter.

Mvh GK
I teorin kan det vara så här: Sekundärlindningen har blivit t.ex. ihoptryckt av något yttre våld eller att hela tändspolen har blivit överhettad så att isoleringen på tråden, en ganska tunn koppartråd isolerad med "lack", har smält och orsakat kortslutning mellan flera (många) varv i spolen. Detta gör att den önskade gnistspänningen på ~ 20 000 - 30 000 volt inte bildas, utan bara en lägre spänning kommer ut från spolen. Den orkar inte "hoppa över" tändstiftiftselektroderna i det högkomprimerade förbränningsrummet. Men när du har tändstiftet ute i luften, så fungerar det.

Sedan kan det ju uppstå andra fel också, men detta är en hypotes från min sida. Om du inte har något mätinstrument, så kan du prova med att koppla på en annan tändspole som du vet fungerar. Du behöver inte lossa den gamla, bara kablarna och sätta dom på den "nya" som du har surrat fast med buntband och eltejp. Sedan är det bara att pröva.
Kvarstår felet och du fortfarande har den gula gnistan, så får du börja om från början igen. Då får du se över att du verkligen har allt rätt inställt, tändning i rätt ögonbilck, och på rätt tändstift, ett vanligt fel som många förbiser, rätt tryck på insprutarna m.m. m.m.
Om du är osäker på allt det här, så vill jag uppmana dig att skaffa en verkstadshandbok till din bil, och även en multimeter för att du skall kunna göra viktigare mätkontroller. Verkstadshandböcker finns ofta som begagnade på Blocket och Tradera.

Jag gör ett tillägg här, för jag ser att du har frågat om det är samma tänddelar på B21K. Alltid när det gäller sådana frågor, "passar bromsok från modell A på modell B?" "Kan man ha det ena och det andra från modell bla... bla...?" så är svaret enkelt. Logga in dig med ditt regnummer på Skruvat som du ser i reklamen på den här sidan. Sök dom reservdelar du är intresserad av, notera katalognumret, gå till en annan tilltänkt donatorbil och logga in dig med det regnumret o.s.v. Om motsvarande del har samma katalognummer som du skrev tidigare, så passar det. Annars inte! Du kan göra samma sak på t.ex. Mekonomen och möjligen någon mer sida där du använder ditt aktuella regnummer.
Enkelt?
Tja, fick igång 240in igår när jag drog ur luftmassemätarn. jag körde 500m kanske, visst den gick ju skitdåligt men ändå frammåt. sen testade jag sätta i kontakten igen, då startade den och gick lika skitdåligt igen, men den gick ju så framsteg! :) Sen idag när jag fick låna en annan lmm av en kompis, vet att den funka, så startade den inte varken med kontakten ur eller i? jag fattar fan iiingenting! :(
Jaha du... Kollade du så att det är samma nummer på lmm-arna, annars funkar det inte som tänkt. Är det samma nr kanske din kompis kan prova din lmm på sin bil. En pryl som spelar stor roll är motorns temperaturgivare,bör sitta under insuget vid treans cyl. Spelar en roll när det gäller spridarnas öppettider. Hoppas du fixar en multimeter som föreslagits tidigare för det kan bli dyrt att bara byta komponenter i blindo,felet kan ju även vara i sladdstyckena. :)
Oj fan de va inte samma nr, tog väl förgivet att de skulle va samma delar, vet inte vrf. Tack. men jag fattar fortfarande inte hur den kan gå med lmm inkopplad nu? den går ju inte bra men ändå. Hur spelar temppgivaren roll? vad ska jag göra åt den isf? hur ser man om det är fel på den? Tack!
Det ser man inte i klartext eftersom signalen går till styrdatorn. Möjligen kan du se det i form av ett felmeddelande i diagnosuttaget? Men det är inte alltid i klartext där heller.

Om du söker detaljnummer på dom delar som skall passa din bil, så skall du logga in dig på Skruvat som du ser som reklam på den här sidan. Då använder du regnumret och får upp det som hör till just din bil.
Och vill du lära dig mer om bilelektronik och alla dess funktioner och finesser, så skall du läsa den här sidan: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]