Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Susanne67
Jag har köpt handbromsbackar nu och ska byta dem. Men jag har minne av att när jag fick hjälp att spänna handbromsvajern sist mellan sätena för att handbromsen tog dåligt, att den personen sa att det nog bara kommer att hjälpa tillfälligt och att vajern såg sliten ut. Kan det vara därför handbromsen tar dåligt? Behöver jag byta vajer oxå? Eller bara vajern, eller räcker det med backarna?
När jag kollar så finns det ju två vajrar, en på höger sida och en på vänster, en längre dyrare och en billigare.
Vilken brukar det i så fall oftast vara som är sliten? Den billigare? :)
Användarvisningsbild
av päpplet
Det är den korta billigare som brukar skavas sönder mot styröglorna på bakaxeln när plastbussningarna försvunnit. Om den håller på att gå av så byt när du ändå ska byta backar för går den av lär du ur med backarna igen
av Jonkareser
Har precis fixat till en 2:a på min volvo v70! Dålig bromsverkan...köpte nya backar och monterade dit dem men fick inte hjulen att låsa! Rev ner o försökte justera men utan bättre resultat! Hade för mig att jag läst att man inte kan lita på biltemas bromsbackar så jag åkte till Volvo o köpte orginal o monterade dit o när jag drog i kryckan så höll jag på att flyga ut genom framrutan! Varför skriver jag då detta inlägg? Jo det finns många på nätet som påstår att det inte är någon skillnad mellan orginal o volvo, de jobbar troligtvis på biltema eller så har det fått pengar för att skriva det! Det är stor skillnad. Det är bara att lägga dem mot varandra så ser man med blotta ögat att det diffar på ett par mm så där kan du ha problemet! Så kontentan av mitt inlägg är att när det gäller just detta så köp orginal! Har inget emot biltemas övriga prylar:) Har lagt en jävla massa tid i onödan...nu ska jag åka tillbaka o se om de vill ta tillbaka dem :P

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]