Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av albajno
Ska ta reda på det. Hörde en i stan som blev blåst av bilia. De sa att en del va paj och när han skulle fixa felet så visade det sig att den inte va trasig.

Min historia har oxå en rolig grej. Att de tyckte att länkarmen på vä sida skulle bytas, men den byttes i somras. Så jag vet inte om man kan lite på Bilia.

Jag kan tycka att alla delar inte ska paja på en gång heller, så jag börjar med stötdämpare. Sen får jag se om de andra är nåt o ta i. Annars får bilprovningen poängtera detta i mars!

Tack ska ni ha för hjälpen iaf!!!
av albajno
Till carman...

Samma delar som jag redovisade förut kostar ganska exakt 9000:- på Bilia.
När jag sa 18000:- va hjulinställning medräknat oxå.

Så jämför man med Vparts.se och skruvat.se är det ju mer än dubbla priset!!!
Rimligt???
Användarvisningsbild
av camaro69
Men det är skillnad på delar och delar.

Efter att ha bytt spindelled på en bekants bil till Biltema crap, så föredrar jag hellre originaldelar.
Snåljåpen hade köpt spindelleden på Biltema. Arbetstiden förlängdes istället, p g a dälig passform nya delen.

Allt är ju inte skit som Biltema m fl säljer. Men vissa grejor är ju rena skämtartiklarna beträffande passform och funktion.
av Rick
Gamla spindelleden bankas väck med dorn, nya knackas dit med mejselhammare med "trubbigt" verktyg och styrs rätt av bultarna... Brukar själv ta 500:- per sida för byte...
Användarvisningsbild
av Alucinor
albajno skrev:Till carman...

Samma delar som jag redovisade förut kostar ganska exakt 9000:- på Bilia.
När jag sa 18000:- va hjulinställning medräknat oxå.

Så jämför man med Vparts.se och skruvat.se är det ju mer än dubbla priset!!!
Rimligt???
Jag bytte övre fjäderbenslager, bussning och krängningshämmarstag i våras. Allt från skruvat. Nu har jag fått byta allt detta igen, för att det började skramla och donka i framvagnen. Det visade sig att allt det jag bytte i våras var slut! Lagrena glappade, stagen slappa som f-n och stålhylsan i fjäderbensbussningen höll på att lossna! :-O)
Så jag köper aldrig någonsin grejer från skruvat igen! Riktig skitkvalitet! Köper fortsättningsvis original...

Har därefter även börjat tänka så här: Jag har köpt en bil för HUNDRA TUSEN kronor! Varför i hela friden ska jag köpa pirat för att kanske spara från 5 till 50% av delens pris i förhållande till vad original kostar? För att sen kanske riskera att få göra om jobbet igen om ett tag för att kvaliteten brister? Nej, så dumsnål kan man bara inte vara när man redan betalat så mycket som bilen kostade! Skillnad kanske om man kör en rutten 240 som är värd 5000kr!

Nej, jag ska iaf inte byta ut min Volvo del för del till nåt okänt märke... min Volvo ska förbli en Volvo! :-)-)
Användarvisningsbild
av Volvo4life
Sen bör man ju fundera över vad en originaldel är. Bara för att det står volvo på kartongen behöver inte det betyda att volvo tillverkat delen! De flesta delarna görs av underleverantörer som både säljer till Volvo och andra företag typ mekonomen med mera. Man ska nog titta mer på delen än om det står volvo på kartongen! Kan vara tänkvärt.
Användarvisningsbild
av Alucinor
Volvo4life skrev:Sen bör man ju fundera över vad en originaldel är. Bara för att det står volvo på kartongen behöver inte det betyda att volvo tillverkat delen! De flesta delarna görs av underleverantörer som både säljer till Volvo och andra företag typ mekonomen med mera. Man ska nog titta mer på delen än om det står volvo på kartongen! Kan vara tänkvärt.
Volvo PV tillverkar väl knappt nåt alls själva? Nästan alla delar lär tillverkas av underleverantörer. Saken är dock den att Volvo tecknar avtal med en underleverantör/tillverkare att denne ska tillverka en viss del, helt enligt Volvos specifikationer och med krav på kvalitet och hållbarhet som beställaren (Volvo) anger. Det är då det är en originaldel!

Att en piratdel och originaldel ser likadan ut för ögat betyder inte alls att den är tillverkad för att hålla för dom påfrestningar som Volvos konstruktörer räknat på att den ska hålla för. Det kan skilja på allt från gummiblandningar till kvaliteten på materialet delen är tillverkad av.

Dessutom är det väl högst sannolikt att ett internationellt mångmiljardföretag som Volvo, har upphandlare/inköpare/jurister som tecknar avtal med underleverantörerna där det är angivet att delarna som tillverkas enligt Volvos specar, INTE får säljas till någon annan kund till tillverkaren/underleverantören än just Volvo, utan att begå kontraktsbrott.

Det är vad jag tror iallafall! :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Nämen hallå !!!

Vist är det så att det är hundratals underlevrantörer inblandade när man bygger en bil. Men om man köper delar från volvo så får man samma kvalite & passform som bilen leveredades med.

Köper du nått annat (även om det är samma levrantör) så är det inte alls säkert at passform & kvalite är den samma.

Som hobbymeck gör du ju vinsten i att montera delen själv. Det är bara dumsnålt att försöka "tjäna" nån extra krona på att köpa pirat.
Som hobby mek har man heller sällan tillgång till en bra verksta med "alla" verktyg, så det är en fördel om delanra passat (plug and play) som en orgina del alltid gör.
Det är ju alltid like tråkigt att lägga ner några extra timmar på att få en pirat del att passa/funka korekt

& bara för att ordpoliserna inte ska gråta så lägger jag till att vissa pirat delar kan ha bra passform (men hur ska man veta vilka det är & om dom alltid gör det, bara för att en anna på foruet köpte en som han ansåg passa bra)
av jockep83
Ad bildelar tillsammans med mekonomen lämnar 3års garanti på reservdelarna dom kallar för Orginaldelar, alltså dom delar som uppfyller tillverkaren krav. Garanterar att en tex en spindelled från AD är lika bra som volvos, bara billigare.
:)
av Motörhead
Måste fråga likt Carman, hur vet du att allt det där verkligen är trasigt? Har du varit på en verkstad som konstaterat det, eller är det som du tror? Låter orimligt att allt rasar på en gång.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]