Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Efter ett knappt år och drygt 2000 mil vill jag nog påstå att bilens svagaste sida är inredningen. Kvalitetskänslan i dörrsidor och andra paneler är inte imponerande. Det gnekar och skramlar en del men verkstan har fixat det mesta. I övrigt funkar det bra och överlag är vi nöjda med bilen. Köregenskaper, storlek och praktiska egenskaper är lagom blandade.
Vi har fått en så bra deal så vi byter till en ny nu i vinter och får nya skärmen och passar på att uppgradera till summum, hoppas att den ska kännas lite mer påkostad.
Användarvisningsbild
av supersonic
En mycket bra bil men som har massor med små irriterande fel och en icke jämn kvalitet från fabrik. Senaste MY behöver inte betyda högre kvalitet på komponenter då det verkar vara en prisjakt på Volvo som gör att den inte känns särskilt premium och heller inte är felt prisvärd.

Men kul motor och bra AWD samt prisvärd extrautrustning samt hyfsade köregenskaper med R-Design (vi snackar ändå SUV) gör den till ett rätt ok köp.
av Sharkbait
mikebike skrev:Det är XC-väder nu! :wink:
Visst är vädret härligt för alla XC-ägare. Alltid lika trevligt att stanna vid rödljus. Se alla dessa bilar med FWD & RWD stå och spinna när dem skall iväg från stillaståendes. För oss XC-ägare är det bara trycka på gasen utan man får hjulspinn .. . :lol:
av mikebike
För att inte tala om fickparkering genom plogvallar! Grannarna skottar eller tar fart genom snön och vissa backar in som vanligt. :D
Här plogar nämligen kommunen gatorna, trots att det står parkerade bilar utefter gatan...... :roll:
Dock verkar de ha lärt sig från i fjol, idag har de varit här och tagit bort snö, trots att det är en vecka kvar till vår städdag.
av Arese
Vår XC60 har rullat knappt 3000 mil på ett havlår och den har fungerat bra kvalitetsmässigt förutom radiomottagningen som är under all kritik. Men det kanske är en "egenskap".....

Teknikensvärld testar förövrigt D5 R-design mot nya X3 och Q5 i senaste numret om man går i köptankar. X3:an vann överlägset framförallt pga drivlina, köregenskaper och ekonomi.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av bjornw
Arese skrev:Teknikensvärld testar förövrigt D5 R-design mot nya X3 och Q5 i senaste numret om man går i köptankar. X3:an vann överlägset framförallt pga drivlina, köregenskaper och ekonomi.
Intressant! (även fast det är off-topic) Misstänker att nya X3 blir en svår nöt för ffa Q5, XC60 säljer på lite andra egenskaper. Vad sa testet om Q5 och XC60? Du kanske kan summera i en ny tråd?
av mikebike
Arese skrev:Vår XC60 har rullat knappt 3000 mil på ett havlår och den har fungerat bra kvalitetsmässigt förutom radiomottagningen som är under all kritik. Men det kanske är en "egenskap".....
I min bil är radiomottagningen utmärkt, när rätt station är inställd. Radion har en förmåga att välja någon annan P4-station än 103,3 som är inställd, trots att denna alltid är starkast i Stockholm. Ett tryck på 4:an så blir det rätt...
av Steff 99
bjornw skrev:
Arese skrev:Teknikensvärld testar förövrigt D5 R-design mot nya X3 och Q5 i senaste numret om man går i köptankar. X3:an vann överlägset framförallt pga drivlina, köregenskaper och ekonomi.
Intressant! (även fast det är off-topic) Misstänker att nya X3 blir en svår nöt för ffa Q5, XC60 säljer på lite andra egenskaper. Vad sa testet om Q5 och XC60? Du kanske kan summera i en ny tråd?
Testet sa att XC60 var dyrast, med jämförbar utrustning, törstigast och motorn hördes mest, men snäppet bekvämast att åka i.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det märkliga är att det klagades mycket på XC60-förbrukningen vars testförbrukning bara var liiite högre än Q5 2,0TDI (sverigecykeln var samma). Då har ändå XC60 35hk och 70Nm mer.

Extremt dålig 0-100tid trots att den hade bra krut i motorn enligt testbänk. Blev väldigt förvånad över detta då det inte är vad jag har upplevt när min var orginal.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw