Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
slac skrev:Nja... dom första AWD modeller från Volvo var visco baserad...
Ja, som Porsche och Lamborghini. :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
slac skrev:Vilket år började dom blir bra?
Min förra V70N D5 AWD MY-06 med 185 hk och partikelfilter hade Haldex med Instant Tracktion (tror den heter gen 3, med en elpump som assisterar redan från start), och den var mega grymt bra, drog massor med släp på 2 ton bakom bilen i snö och halka och det gick som tåget med friktionsdäck.

Man kunde stanna i branta backar där andra kört fast och sedan acca som en raket uppför... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Märker ingen skillnad på min MY-10, så från -06 är de grymma.
mikebike skrev:
slac skrev:Nja... dom första AWD modeller från Volvo var visco baserad...
Ja, som Porsche och Lamborghini. :-)-)
Du kan inte jämföra, Porche, Lambo och Subaru har kört med visko + mellandiff, det är något helt annat än tidiga Volvo-awd som bara hade visco. På volvo skulle viscon ta hela överföringen av kraften, när du har mellandiff tar den ju 99% och viscon behöver bara motverka olika varvtal
av Rick
Sitter elpump på haldexen på min XC 04 med, märker ingen skillnad mellan min 04 och nyare som jag testat... skulle vara intressant att veta inkopplings parametrarna i mjukvaran till Haldexen
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Från 06 blev pumpen snabbare.

Står man på grus och duttar upp kopplingen en "millisekund" och går ut ok kikar är det exakt lika handflats-stora märken i gruset vid alla 4 hjulen-

Enkelt sätt att kolla om AWD funkar som den ska.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]