Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kvantskum
Jag måste nog hålla med om att datorn inte verkar beräkna snittet sedan mer än 15-20 mil.
Hur konstigt det än låter..

Om jag kört 800 jämna landsvägskm sedan senaste nollställning och får för mig att gasa på lite bara ett par mil innan macken, då stiger snittförbrukningen direkt i raketfart.

För att genomsnittet ska kunna påverkas så fort och i en sådan grad måste bilen momentant förbruka grotesk mängd bränsle med tanke på att 800 km gått sedan senaste nollställningen.

Det betyder att datorn beräknar snittförbrukningen sedan en avsevärt senare tidpunkt än när jag nollställde den.

Har fört pedantisk tankbok de sista 5000 milen, och ett har jag i alla fall lärt mig.
Volvos snittförbrukningsmätare är "marknadspolitiskt" kalibrerad, en riktig lögnhals är den.
Landsvägskörning verkar den dock klara bättre än stadskörning.
Landsväg visar den "bara" ca 0,5dl för lite, stadskörning ca 1,5dl för lite.
Ibland mer än så...
Användarvisningsbild
av Guligan
Kvantskum >> Du har helt rätt, jag har gjort liknande beräkningar.

Jag tycker det är bedrövligt att man släpper ut en färddator som räknar så illa. Den är lika kass på nya bilen.
Eller snarare, som jag tror är det verkliga problemet, så talar Volvo inte om hur färddatorn "egentligen" fungerar.
Användarvisningsbild
av Erico
Jag vet inte hur det är med era bilar men båda mina v70 2,5t av -05 årsmodell har alltid visat för hög förbrukning på datorn med ca 0,5 dl/mil oavsett landsväg eller stadskörning. Tycker även att det låter konstigt att datorn bara ska ha ett kort minne då min dator visar i stort sett samma snittförbrukning efter 300 mil som efter dom första 10-20 milen trotts väldigt varierande körning, den borde i så fall öka/minska betydligt. Då jag kollar vid pumpen brukar datorn visa 0,95 l/mil och miniräknaren 0,89 - 0,9 l/ mil (vinter).
Användarvisningsbild
av kvantskum
Tänkte bara dela med mig av färddatorns senaste idiotier. :evil:

40 mil sedan nollställning.
Av dessa är 14 mil landsväg, resten stad med kortkörningar.
Beräknad genomsnittsfart 34 km/h
Beräknad genomsnittsförbrukning 0,82 l milen...

Verklig förbrukning vid pumpen: 1,05

Dessa färddatorer är ett skämt. En leksak. Ett spel för galleriet.
Tror volvo att folk är så dumma att de bara stirrar blint på färddatorn och inte kollar vid tankningar??
Under de senaste 5000 milen jag mätat har den bara visat ren och skär lögn.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]