Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varför kör ni med dieselvärmaren på?

Och skulle ökning av effekten öka törsten?
Eller sänka som visa säger? Jag tänker på både tidigare inlågg 163hk mot 185hk som trim till över 200?
Senast redigerad av 1 kamilenski, redigerad totalt 0 gånger.
kamilenski skrev:Varför kör ni med dieselvärmaren på?
För att inte frysa kanske?
enkelt!
för att hålla motor temperaturen. moderna dieslar klarar inte det utan extern hjälp.
185 hk med partikelfilter kostar ju en del, om miljön tjänar på det tänker inte jag lägga mig i! kommer säkert någon miljösakkunnig som är bättre på det! att såga! det är ju mitt läder som står för mina kostnader!
Isak
Det har inte vart "varmare" än nollgradigt. Som kallast har det vart 17 när jag kört värmaren. Har ställt in den på en tid, sen får den sköta sig själv. Åker mitt i nätterna och parkerar bilen i varmgarage på jobbet, så värmaren får inte gå innan jag åker hem med bilen utan jobbar bara när jag åker hem för att få upp rätt temp på motorn.
Hade en gammal D5 -02 Manuell låda innan denna, och den gick aldrig över 0,75 när värmaren fick jobba. Då hade jag anliggande broms bak under en tid också.
Jag kör nästan aldrig i "stan". Åker mest landsväg med bilen, ca 7 mil om dagen till och från jobbet. (90, 120 väg) Och som jag skrev i första inlägget, 45 mil på över halvtank vid landsvägskörningen... :(

MEN! Har ju aldrig kört bilen när det vart varmt och sommar då jag precis köpt bilen. Kanske är som ni säger att allt går så pass tungt och att värmaren har en bidragande effekt till att förbrukningen är hög! Jag tycker det verkar orimligt i alla fall... :roll:

MVH; Jimmy
den blir nog bara marginellt "billigare" det är partikelfiltret som är boven! det känns ju ingen skillnad mot en 163HK.
Isak
Sen när kan man börja uttala sig om bränsleförbrukning med ledning tankmätaren?

En mer oexakt metod finns ju inte.
är precis samma skillnad på DKV A6 med o utan p-filter! där vet ja dahlbäcks i borlänge kapat ca 2dl med en chippning vet ej vilket steg som är valt?
misstänker at plocka bort (proppen) skapar felkoder, då det sitter avkännarör o magnetventiler MM. konsten är ju att lura dem? misstänker ett BSR chip är enklaste vägen.
Isak
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]