Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karnaa
Har precis skaffat mig en V70 Classic -08 och har funderat på att skaffa motorvärmare.
Dock så har jag en far som är 45 års erfaren (verkstad,produktutveckling) av de flesta bilar och delar och han säger att blockvärmare är meningslöst,att jag inte behöver för denna bil värmer upp motorn snabbt ändå.
Så frågar jag om slangvärmare,då säger han säkert helt ok,men tycker inte jag skall montera "någon universal grej" som kan förstöra det redan uträknade kylsystemet.

Ser ni några nackdelar med att montera slangvärmare,?
karnaa skrev:Har precis skaffat mig en V70 Classic -08 och har funderat på att skaffa motorvärmare.
Dock så har jag en far som är 45 års erfaren (verkstad,produktutveckling) av de flesta bilar och delar och han säger att blockvärmare är meningslöst,att jag inte behöver för denna bil värmer upp motorn snabbt ändå.
Så frågar jag om slangvärmare,då säger han säkert helt ok,men tycker inte jag skall montera "någon universal grej" som kan förstöra det redan uträknade kylsystemet.

Ser ni några nackdelar med att montera slangvärmare,?
Grejen med motorvärmare är inte i första hand att bilen skall bli snabbt varm, utan att den redan när man kommer fram till den är varm och go' i kupén och isfri på rutorna när det är minusgrader ute och alla andra stackars satar måste skrapa rutorna.
Enda "nackdelen" tycker jag är, att värmaren hamnar ganska lågt. Motorkåpan under bilen känns tryggt att ha.
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har inte märkt någon skillnad på bilen med eller utan slangvärmare. Tror inte att den lilla snutten man sätter på kan göra en större skillnad. Det är skönt att se att bilen är varm på värmemätaren när man kommer ut på morgonen.
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har inte märkt någon skillnad på bilen med eller utan slangvärmare. Tror inte att den lilla snutten man sätter på kan göra en större skillnad. Det är skönt att se att bilen är varm på värmemätaren när man kommer ut på morgonen.
Användarvisningsbild
av midnight
Tjenare?
En fråga ang värmaren, monterade du den efter calix anvisning eller på det sätt som volvo monterar d.v.s. den slang till vänster på oljekylaren? :roll:
av Sinax
Tjena! För en tid sedan så skruvade jag dit en blockvärmare på min d5,som funkar väldigt dåligt.
Det är klart att den värmer bara oljan och inte vattnet,så jag skruvade ditt en slang värmare också som jag kör med samtidigt med varandra.
Det är klart att det blir mycket (watt) på dom två och kupevärmaren. 400+550+800 plus att jag monterade Defa batteri laddare också,men man får se till så man inte kör kupevärmaren för hårt om man har en reglerbar sådan
Jag tycker att det har funkat mycket bra i vinter så kallt som det har varigt.
När jag har startat bilen, så har temp mätaren varit minst mitt i mellan botten och standard motor temp,tror det är på 3-4 sträcket.
Jag tycker att du ska montera Slangvärmare :)
Jo, Volvo använder sig av den slangen som sitter till vänster och calix den högra på oljekylaren. Skulle vara kul att veta vem som har bäst effekt. Volvo kan ju tänkas ha bäst kunskap om sin egen motor och var har då calix fått sin kopplingsanvisning från. Detta beror kanske var slangarna kommer ifrån och vart de går sedan. Jag själv har inte hunnit sätta mig in i var dessa slangar varken börjar eller slutar men det verkar som att den vänstra sitter ganska långt ner och den högra går mot toppen. :roll:

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]