Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Invisible
Alltid kul att glädja någon :D
Försökte igår ge mig på tändstiften, det gick ju sådär.
Stod förtvivlat och underade hur jag skulle få loss metallgrejen över tändstiften hade ju skruvat loss allt så fint när en granne sa dä ä ba ta i.
Sagt och gjort...
Nu lossnade allt utom ett tändstift som satt kvar, det rann ut en hel del bensin på backen oxå så bensin fanns det i alla fall. :-)-) iofs nu är den nog tom igen..

Tändstiftet fick jag lös och jag gjorde rent dom som jag sett att man ska göra, och sen var det ju bara få dit allt igen.
Det var ju inte så enkelt, först in med tändstiften i "metallplattan" sen koppla ihop kontakten och sen ner med dom igen och skruva ihop allt, För ett proffs som mig gick allt på härliga 3tim (ska kanske börja på verkstad)
Sen att man tappar saker ner i motorn stup i kvarten som man får gräva efter som ett fån gör ju inte det hela enklare.
Frugan kom ner såg mig gräva, gick upp öppnade en flaska vin och skakade på huvudet hon mumlade något om att förvärra saker vet inte alls vad hon snackar om... :-(O)

Nej silvertejp och 5-56 is the shit! ska nu förhoppningsvis sälja pärlan till en kunnig jäkel för 3.000:- tråkigt med en bil som är bra i övrigt, har aldrig haft bekymmer med den :cry:

Förstår mig inte på er som har detta i sinnet, är riktigt avis.
Användarvisningsbild
av taxi
Men har du ens försökt kolla felkoder? Det är enkelt och förhållandevis säkert! det kan ju vara en enkel skitsak som du kan fixa själv och så får du några tusenlappar mer för en fungerande bil?
av *pettson*
:shock: Vad pågår egentligen hemma hos dej?
Bensin rann ut när tändstiften kollades?.. Metallkåpa över tändstiften? Kontakten först på tändstiften?
Låter inte som att du hittat rätt..
Det enda du hållit på med enligt beskrivning av delarna, är spridarbryggan och spridarna, o det kunde ju kvittat, problemet lär inte ligga där...
Det enda lilla jag bad dej om var att läsa ur ev felkoder... :roll:
av Invisible
taxi skrev:Men har du ens försökt kolla felkoder? Det är enkelt och förhållandevis säkert! det kan ju vara en enkel skitsak som du kan fixa själv och så får du några tusenlappar mer för en fungerande bil?
Felkoder låter ju riktigt spännande, sätter jag på radion så spelas dom upp?
Har i ärligheten namn inte en aning om något märker jag nu. :oops:
Fasen kan man inte köpa sig nån gen som får allt detta att bli logiskt, slangar kors och tvärs, felkoder hit och dit.
Fan its a jungle in there..

Måste bli av med bilen på rotmos då jag har två bilar med enbart en parkering så nu kostar det 100:- varannan dag.
Inge kul alls, den nya bilen jag har den är byggd till mig inte en möjlighet att skruva på den själv bara massa hål som tydligt förklarar vad jag ska hälla var.

"pettson" > frugan undrar oxå vad jag håller på med, ska jag vara ärlig så tror jag att jag sakta mördar min bil på ett ytterst plågsamt vis eller på ren svenska inte en aning.

P´s jag har blåställ när jag mekar så jag ser kunnig ut i alla fall :-)-)
Användarvisningsbild
av taxi
Leta rätt på en bild så du ser vart "diagnostikcentralen" (två rektangulära plastlock i främre högra hörnet i motorrummet) sitter, sen letar du på instruktioner till densamma. Och det är inte svårt, jag lovar!
Användarvisningsbild
av Carina
Förlåt men jag skrattar ihjäl mej!!!! :oops: :lol:

Har du ingen som kan hjälpa dej med detta? Jag tycker riktigt synd om dej!!!
Tändstiften är ju det enklaste att hitta!!!
Svart lock där det förmodligen står Volvo eller 10V... lossa dom med torx I mitten längst upp på motorn. Nej du behöver inte lossa oljelocket!
Lyft upp locket... under där går det ner kablar som slutar med "gummihattar"
Dra upp dom.... under där finns tändstiften...
I med en tändstiftsnyckel... vrid.... och hockus pockus... upp kommer ett tändstift :-)-)

Bild
den lilla i högra hörnet är diagnosboxen och den stora är där stiften sitter under.
av Invisible
Så där ser min motor ut..typ. :D
Ska nu kränga på mig min proffsutstyrsel iform av biltemas blåställ.
Sen ska jag ner med min skiftnyckel och skruvmejsel.
Men nån sån där ***mejsel har jag inte men den jag har funkade igår (en vanlig plattsak) när jag fick loss den där silversaken nedanför stället där jag tydligen skulle grävt.
Det här börjar bli en fars, ska nästan fotografera mina framgångar, kan ju eventuellt säljas dont do bok i framtiden.
Jag har en polare (hej din fan)som vägrar hjälpa mig eftersom jag börjat utan hans hjälp.
Han tycker dessutom det är förbaskat kul att höra mina klagosånger på telefon... :twisted:

Jag ÄR en riktig loser när det gäller motorer, har nog alltid misslyckats med dom.
radiostyrdabilar,mopeder,lånad gräsklippare, gocart , fiat..mycket har jag meckat med INGET har startat efter mitt besök. ?:-/

Nu ska jag som sagt ge mig på bilen igen, berättar givetvis hur det går.
Felkoder verkar svårt men i´ll give it a try.
Tack för bilden nu vet jag var jag ska skruva, men visst är dom där grejorna jag hittade rätt lika tändstift..lite i alla fall.

Tack för all hjälp.
Användarvisningsbild
av Carina
Hade du varit min granne hade jag kommit ut och hjälpt dej.. :lol:
Ring din kompis och be honom ta med torx.... tror det blir bökigt annars :)
av Invisible
taxi:sorry försent :(

nu en snabb fråga om det rinner ut bensin i motorn och jag försöker starta den, kan den explodera eller nått?
Har inte vågat starta ännu men ska ner igen se om jag lyckas med felkoderiet i ärlighetens namn så fattar jag nada men jag läste nån manual här i forumet så det går nog vägen, kanske.

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]