Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Hej igen!

Hittade i detta forum ett gammat inlägg från golfgti som refererade till Vi Bilägares test:

"Läste ett test i Vibilägare nr 15. Där man montera en slangvärmare på en V70n och jämförde med en blockvärmare på samma bil i -20 grader och 3 timmars uppvärmning.

Slang värmaren resultat följer här
olje temp -0,8 grader
topplock vänster +8,3 grader
topplock höger +16,7 grader

Motsvarande för den mest använda utanpåliggande blockvärmaren är.
olja -6,7
topplock vänster/höger +1,4/+1,0

Grymt stor skillnad och detta vid en temp på -20 grader."

Siffrorna talar för sig själv. Förr satt fåglarna och värmde sig kring skorstenen en kall dag. Idag sätter de sig runt blockvärmarna på Volvo. Lägg gärna ut lite fågelfrö!
Användarvisningsbild
av isak
det är tråkigt att fryspluggarna försvunnit (produktionsvinster och blockens hållfasthet) därför erbjuds skitdåliga värmedynor, som dessutom livslängden är dålig på! kan inte bli annat då den oftast monteras på en rå gjutyta. har sett någon där den monterades på en planfräst yta med 4 m6 bult och värmepasta. tyvärr vet jag inte resultatet? men den har ju fortfarande minst 50% vämeförlust. det bästa är ju en insticksvärmare.
Isak
Användarvisningsbild
av iigloo
Om det finns vattenvärmare (doppvärmare), hur och vart installeras den på en S80-05?
av inkognito
det finns till de nyare v70 och kopplas in på slangen vid oljekylaren längst ner på motorn har jag för mig.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag har varmluft (plusgradig luft) i bilen vid start och min tempgivare är uppe på första strecken efter ca 500m. Jag rekommenderar inte blockvärmare för slangvärmaren är bättre det vet jag men den fanns inte att köpa.
Det jag mnenar är att blöockvärmareen fungerar acceptabelt och är bättre än ingen alls. Det bästa är ju dieselvärmare eller bensinvärmare men smakar det så kostar det.
av Gandalfi
Calix har slangvärmare som man fäster upp vid oljepumpen, ska enligt uppgift fungera mycket bra. Ska själv beställa detta till min Xc90 imorgon måndag.
av lennart lundberg
Varför krångla till det hela med en doppvärmare när det finns en slangvärmare att stoppa in i slangen nertill från kylaren till motorn.
Kanske någon som har positiv erfarenhet av denna blockvärmare och vill förklara varför Volvo säljer sådan värmare (skit) som även andra har samma åsikt om.
Den pasta som LaRy tipsade om är nog ”kiselpasta” som är en bra värmeledande pasta men tänkt till elektronikprylar där man använder ett tunt lager mellan komponent och kyl/värme elementet.

Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
LaRy skrev:Hej igen!

Hittade i detta forum ett gammat inlägg från golfgti som refererade till Vi Bilägares test:

"Läste ett test i Vibilägare nr 15. Där man montera en slangvärmare på en V70n och jämförde med en blockvärmare på samma bil i -20 grader och 3 timmars uppvärmning.

Slang värmaren resultat följer här
olje temp -0,8 grader
topplock vänster +8,3 grader
topplock höger +16,7 grader

Motsvarande för den mest använda utanpåliggande blockvärmaren är.
olja -6,7
topplock vänster/höger +1,4/+1,0

Grymt stor skillnad och detta vid en temp på -20 grader."

Siffrorna talar för sig själv. Förr satt fåglarna och värmde sig kring skorstenen en kall dag. Idag sätter de sig runt blockvärmarna på Volvo. Lägg gärna ut lite fågelfrö!
Inte så anmärkningsvärda skillnader med tanke på att slangvärmaren har nästan dubbel effekt. Jag har en orginalmonterad blockvärmare som fungerar bra. Jag sätter bara i den tidigare så får jag samma resultat som de slang/insticksvärmare jag haft på tidigare bilar. I testet ovan har man tillfört 1.650 W till slangvärmaren men bara 900 W till blockvärmaren.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]