Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
absolutjoxs skrev:försämra den högra bromsverkan
Pumpa vänster hjul till däckets max tryck och släpp ur luft på höger till högst 0,5kg/cm². Bromsarna blir inte bättre av detta och är fortfarande farliga men sbp:s bromsprov visar kanske jämnare broms.
Tar handbromsen jämt finns felet med största sannolikhet i en hjulcylinder eller eventuell lastkänningsventil för ena bakhjulet. Är kretsarna triangeldelade (båda fram + ett bak) eller vilka hjul ingår i krets a respektive b?
av semmelman
Alltså jag är inte så bra på sånt här så jag borde egentligen inte blanda mig i men det där man gör när man petar in en skruvmejsel och snurrar på ett kugghjul är det bara för att justera handbromsen eller justerar man färdbromsen då oxå, du har inte skrivit att du gjort det men det kanske var underförstått?
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Som gammal Fordägare känner jag igen problematiken..
Det du inte ska göra är att försämra bromsen!
Har du verkligen känt så att båda kolvarna i hjulcylindern rör sig lätt?
Om det sitter lastkännande ventiler, så kolla så att själva kolven rör sig oxå, inte bara hävarmen.
Prova även att putsa till ytan på bromsbackarna. Det kan bli så, att det är så glatt yta, så du får lägre bromsverkan.
Till stor del mot det, talar ju att du har jämn p-broms...
Tänk på att fixa båda sidorna vid alla bromsjobb. Annars är det lätt att problemet kvarstår, men nu är det andra sidan som avviker.
Användarvisningsbild
av erikn
Vi hade exakt samma problem med dotterns Polo. Allt som hade med bromsarna bak att göra hade jag bytt då vi hade problem med handbromsen innan, det var vajrarna som kärvade. Trots det väldigt ojämn bromsverkan för färdbroms, handbromsen var perfekt. På Polo sitter en lastkännarventil på bakaxeln. Det var den som var trasig, släppte ut ojämnt tryck. Efter byte av den så var bromsarna perfekta.

Googlade lite, kolla om det finns en liknande sån här någonstans på bakaxeln.

https://www.allabildelar.se/p/-/-/Broms ... or/X430160

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]