Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
På s60:n som vi bytte ut så hade jag 225 /17 bak o 215 /17 fram

Funkade väll bra
Användarvisningsbild
av DJ
Tillåtna däckdimensioner står i bilens certifikat för helbilsgodkännande, det kan finnas fler tillåtna dimensioner än vad som står på reg. beviset.

Mina 205/55-16 har skrapat emot fram vid fullt rattutslag. Du borde ha ytterligare sådana problem. Eller har du fälgar med lägre ET än original?

6000 kr för nya däck låter dyrt.

Exempel:
http://www.protyre.de
4 st Falken ZE512
205/55 R16 91 V
330 Euro inkl. frakt till sverige.
Sen tillkommer en femhundring i sverige för att kränga över däcken på dina fälgar.

Även t.ex. Http://www.dackonline.se har däck till rimligare priser.
av Volvo_S60
[quote="DJ"]Tillåtna däckdimensioner står i bilens certifikat för helbilsgodkännande, det kan finnas fler tillåtna dimensioner än vad som står på reg. beviset.

Någon som vet var man får tag på certifikatet?

Mina 205/55-16 har skrapat emot fram vid fullt rattutslag. Du borde ha ytterligare sådana problem. Eller har du fälgar med lägre ET än original?

Däcken sitter på Volvos Mimasfälgar och det skrapar aldrig emot.

Fick för mig att Michelin primacy var dyrare, men dom låg på ca 1150kr/st hos Däckonline. Sitter bara 500m från Däckonline så jag brukar beställa däck hos dom. Tror jag ska sälja mina gamla hjul och köpa 17" fälgar istället.
Användarvisningsbild
av DJ
Men varför ska du ha Michelin?

Har haft tre uppsättningar Michelin de senaste 5-6 åren och varit missnöjd med alla dem.

Jag satsar hellre på däckmärken som är på väg uppåt, och verkligen måste anstränga sig för att komma in och ta en del av marknaden, de brukar leverera bra grejer till bra pris enligt min erfarenhet.
av Teemu
DJ skrev:Tillåtna däckdimensioner står i bilens certifikat för helbilsgodkännande, det kan finnas fler tillåtna dimensioner än vad som står på reg. beviset.

Exempel:
http://www.protyre.de
4 st Falken ZE512
205/55 R16 91 V
330 Euro inkl. frakt till sverige.
Sen tillkommer en femhundring i sverige för att kränga över däcken på dina fälgar.

Även t.ex. Http://www.dackonline.se har däck till rimligare priser.
Att det skrapr i i hjulhusen för dig kan ju bero på utslagsbegränsarna.
Användarvisningsbild
av DJ
Teemu skrev: Att det skrapr i i hjulhusen för dig kan ju bero på utslagsbegränsarna.
Är det ett vanligt fel?

I min bil sitter det originalmonterat "skrap-plåtar" som däcken skaver emot.
av Teemu
fel skulle jag inte vilja kalla det. Det skiljer på storleken på begränsarna beroende på vad bilen hade för hjul vid leverans ifrån fabrik. Bilar som har 17" tex har dom största begränsarna och då minskar även svängradien en aning. Och givetvis påverkar även fälgens ET en hel del, men har du original fälgar skulle jag nog tippa på begränsarna. Kostar inte så farligt (för mig att jag gav ca 250kr) och är enkla att byta. Tog ca 1h för mig på bägge sidrorna.
Användarvisningsbild
av DJ
Teemu skrev:fel skulle jag inte vilja kalla det. Det skiljer på storleken på begränsarna beroende på vad bilen hade för hjul vid leverans ifrån fabrik. Bilar som har 17" tex har dom största begränsarna och då minskar även svängradien en aning. Och givetvis påverkar även fälgens ET en hel del, men har du original fälgar skulle jag nog tippa på begränsarna. Kostar inte så farligt (för mig att jag gav ca 250kr) och är enkla att byta. Tog ca 1h för mig på bägge sidrorna.
Den har fortfarande originalfälgarna, och mindre hjul går inte att montera enligt instruktionsboken.

Har de monterat fel begränsare i fabriken?

(Det är bara i framkant av hjulhusen som det tar i.)
av Teemu
tror inte att det skulle vara felmonterade begränsare... Har dom börjat skrapa på senare tid och funkat bra innan? Kanske isf att dom är slitna
Användarvisningsbild
av DJ
Teemu skrev:tror inte att det skulle vara felmonterade begränsare... Har dom börjat skrapa på senare tid och funkat bra innan? Kanske isf att dom är slitna
Jag utttäckte att det var skrapat när jag bytte till vinterdäck i höstas, det var första gången jag var i hjulhuset. Har inte tänkt på det innan och jag håller aldrig an mot begränsaren när jag svänger.

Får väl kolla noggrannare när jag skiftar hjul till våren.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]