Hasse63 skrev:Generatorn måsta vara jordan i motorn, finns en blå tjockare kabel för det. Motorn måste också vara jordad, den kabeln brukar gå av vid blocket, sitter en smal vid torpenen också.
Alla sådana jordningar kollade jag direkt, var det första jag misstänkte efter generatorn ;)
Batteriet måste mätas under belastning,likadant med ett ficklampsbatteri,trots hög vilospänning sjunker det som en sten under belastning om batteriet är kasst eller ej laddat. . Med motorn igång,mät över batteriet,ska då visa över ca 13,5 volt,då funkar laddningen,även med alla strömförbrukare på.
Aha.. Satte i nytt batteri, och polerna var ju förstås på fel sida så bytte samtidigt kablarna till ett par andra, och efter det så startade bilen. Så batteriet som satt i var säkert kasst eller åtminstone urladdat. När bilen gick igång så mätte jag och generatorn laddade ju inte. Fick in bilen i garaget och efter några timmars skruvande så kom jag fram till att de nya kolen förmodligen var orsaken, kontrolllamporna tändes när man slog på tändningen efter att jag bytte kolet igen i alla fall... Antingen så var det trasigt från början, eller så kanske det skadades när jorden glappade/ batteriet var urladdat? Har för mig det sitter någon diod i som brinner när man har för låg spänning....?