Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:Jo det är sant, här finns bara biogas, det konstiga är ju att alla bilar är likadana och tankas på samma mackar, ändå så går en del klockrent utan några som helst problem medan andra är hopplösa och inget volvo gör hjälper, man har bytt ALLT i vissa bilar och så går dom ett tag och sen börjas det igen, det känns som ett lotteri att köpa Bi-fuel.En egen teori jag har är att bilar som körs lugnare har mindre problem, min förra -02a och min nuvarande -05a har gått kanon bortsett från lite småskit och jag kör ganska lungt och sansat, men tyvärr stämmer inte den teorin fullt ut heller då jag har jobbarkompisar som jag vet kör lika lungt som mig men ändå haft problem.Jag vet dock att problemen verkar vara större här men vi har pratat med taxibolag i stockholm och göteborg och problemen finns även där fast i mindre omfattning.
Har man bytt allt, så är det ju inget i bilen!
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Är det inte så att det skiljer mellan Naturgas o Biogas ?
I Östergötland finns bara biogas o ingen Naturgas.

/Fredrik
Natur gas & Biogas är exakt vsamma gas samansättning.
skilnaden är att biogas inte bidrar till växthuseffekten, då detta inte är ett fosilt bränsle.
Användarvisningsbild
av åsaboe
CarMan skrev:
Frigge skrev:Är det inte så att det skiljer mellan Naturgas o Biogas ?
I Östergötland finns bara biogas o ingen Naturgas.

/Fredrik
Natur gas & Biogas är exakt vsamma gas samansättning.
skilnaden är att biogas inte bidrar till växthuseffekten, då detta inte är ett fosilt bränsle.
Nej, exakt samma är det inte. Biogasen är betydligt renare, innehåller i stort sett bara metan. Naturgasen innehåller mer "skit", som ju faktiskt gör att den är effektivare än biogasen. 1 normalkubikmeter biogas = 1,1 liter bensin, 1 normalkubikmeter naturgas = 1,25 liter bensin enligt till exempel eon, http://www.eon.se/templates/Information ... x?id=12009
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:
58 skrev:Jo det är sant, här finns bara biogas, det konstiga är ju att alla bilar är likadana och tankas på samma mackar, ändå så går en del klockrent utan några som helst problem medan andra är hopplösa och inget volvo gör hjälper, man har bytt ALLT i vissa bilar och så går dom ett tag och sen börjas det igen, det känns som ett lotteri att köpa Bi-fuel.En egen teori jag har är att bilar som körs lugnare har mindre problem, min förra -02a och min nuvarande -05a har gått kanon bortsett från lite småskit och jag kör ganska lungt och sansat, men tyvärr stämmer inte den teorin fullt ut heller då jag har jobbarkompisar som jag vet kör lika lungt som mig men ändå haft problem.Jag vet dock att problemen verkar vara större här men vi har pratat med taxibolag i stockholm och göteborg och problemen finns även där fast i mindre omfattning.
Okej....förklara varför en del bilar går problemfritt och andra inte då?
Och vad det gäller gas så är det stor skillnad på Natur och biogas, titta i instruktionsboken så kan du läsa att det är betydligt längre räckvidd när man kör på naturgas.Naturgasen har högre "oktanvärde" så bilen går dessutom bättre gå naturgas, men om man inte tycker att detta räknas så är det samma :wink: .
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
CarMan skrev:
Okej....förklara varför en del bilar går problemfritt och andra inte då?
Och vad det gäller gas så är det stor skillnad på Natur och biogas, titta i instruktionsboken så kan du läsa att det är betydligt längre räckvidd när man kör på naturgas.Naturgasen har högre "oktanvärde" så bilen går dessutom bättre gå naturgas, men om man inte tycker att detta räknas så är det samma :wink: .
Jag kan inte förklara varför en del bilar går problemfritt, jag ahr ju aldrig kollat på era bilar.

Men som jag sa tidigare så har vi bara problem med bilar som inte tankar på vår ort & vi har en Ny gasmack
Användarvisningsbild
av 58
Vi har också pumpar som är rätt nya men jag tror inte det är där problemet ligger, iallafall inte hela, jag tror det är en kombination av detta med olja i gasen och känslig mekanik i volvobilarna. Gamla V70 Bifuel fram till -00 fanns inte detta problem på, vi hade bilar då som gick 50-60000 mil utan att nånsin tjuvstanna, opel och volkswagens gasbilar går utan problem, alla tankar på samma pumpar.Just detta gör detta problem ännu mer knepigt.Det mest frustrerande är att bilägarna har hamnat lite i kläm när Volvo och svensk biogas har bråkat om vems felet är och ingen har riktigt velat ta tag i problemet på allvar förrän nu, då volvo har tagit in bilar efter årsmodell -03 för lite åtgärder.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vart efter miljökraven blir strängare så får man mindre o mindre spel för "enkla" lösningar.

du kan alltså inte jämföra äldre bilar med nyare, då dom inte är lika tite "pressade"
Användarvisningsbild
av 58
Jag köper resonemanget till viss del,ändå frågar man sig vad volvo missat i konstruktionen som opel,Vw,fiat mm. lyckats med, för dom kraven du pratar om som volvo har, har ju alla tillverkare.
Användarvisningsbild
av CarMan
Har Fiat boigas bilar. det viste jeg inte.
Då dom kör mäst på LPG i eropa så trode jag inte att fiat bygde CNG bilar.
Användarvisningsbild
av DJ
Hela Europa är ju fullt av CNG!

Man kan t.ex. få vilken bil som helst konverterad för 1200 -3000 €, inkl TÜV, i tyskland. Priset beror på hur avancerat system man behöver.

En av de stora tillverkarna av CNG-utrustning för bilar är Tartarini i just Italien.

Enligt EU ska Sverige återställa v&arin[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det har ju resten av världen vetat i år[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]