CarMan skrev:Nä man kan verkligan inte lägga all skuld på bilprovningen (dom som her mest problem är dom som servar sin bil själva... Dom som tror dom servar bilen när dom byer olja o kollar tjockleken på bromsklossarna)
Bilprovningen gör ju "stickprover" man kan ju omöjligt gå igenom en hel bil på 10min.
Dom tar betalt för att KONTROLLERA ett visst antal punkter, vill du så räknar jag upp dom, dom är tydligt utsatta på deras hemsida. Dom punkterna ska inte ske några stickprover på, där ska samtliga fordon kontrolleras ordentligt. Antingen är inte punkterna felaktiga, eller så är dom felaktiga, i bedömningen ingår att väga in om fordonet klarar sej till nästa besiktning, alternativt är skitdåligt nu och havererar troligen om en månad är inte ett option som får släppas igenom utan anmärkning. Alternativet kontrolleras inte är inget jag vill ens tänka på. Då faller hela iden med att ens ha en bilprovning. Då blev det plötsligt ingen vits med att lämna in bilen, om det ändå ska vara lottodragning ifall det är din bil som ska kollas idag eller inte, vad har du då betalt för? Att nån ska gissa och föra in godtyckliga uppgifter i dina papper? Vi vet alla att mänskliga faktorn finns men det skryter man faktiskt med att man månar om att alla bedömer lika efter ett kvalitetssystem som styrning.
Bilägaren är definitivt inte ansvarig för att han/hon inget djupare vet om bilen. Det lämnar hon/han just in bilen och betalar en KONTROLL för varje år. Är punkterna som är felaktiga på bilen med under kontrollerade punkter på bilen och ändå gått igenom, så är det felaktigt utfört. Det finns inga ursäkter och det går inte skjuta det ansvaret på bilägaren. Det ansvar som däremot bilägaren har, är dom punkter som ingår i en säkerhetskontroll inför körning som föraren ska göra varje dag inför varje körning. Sen finns det några punkter som alla fick klara för att ta sej ett körkort i övrigt. Dom bör alla klara.
Sen kan vi naturligtvis önska att alla bilägare ville fördjupa sej i kunskapen om sin bil för att hålla den i skick.