Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dennisen
Tack iallafall freak1..:) Jag läste lite om koderna och blev så glad att jag skulle ha en diagnosbox. Studsade ut och tänkte att jag kunde plocka ut felkoderna själv, men nej..:(. Jag trodde mig ha en 88b själv (ska hålla mig till datorer tror jag)..:)

Ja, ska byta den däringa lambdahistorien i helgen så får vi se. Faktum är att den går en smuuuula bättre då den är kall, alltså innan lambda hoppar igång. Jag skulle tro att bilen är så skitig i diverse motordelar nu , att när bilen är kall så orkar inte luftkontrollventilen med. När det gått ca en minut fungerar det bra, men då är luften lite varmare och har värmt upp de kärva ytorna. När sedan lamda går igång så flödar den motorn osv osv.....

Vi får väl se hur långt min logik räcker..:) Jag återkommer med svar, tack än en gång för inlägg..:)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om lambdasonden nu skulle vara kass och orsaka att motorn går fett genom att skicka ut en för låg signal borde det bli bättre när du kopplar ur den.
av Dennisen
ok...hmm....

Om man mäter på lambdasonden, hur ska den reagera? Jag anar att den ska variera då man varvar och den ska vara noll innan den kommit upp i arbetstemp. Men i övrigt, hur vet jag att den är trasig om jag mäter?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den ska pendla mellan c:a 0,1 och 0,9 Volt om allt är riktigt. Om motorn går fett blir signalen hög, styrenheten minskar på bränslet tills lambdasonden säger att det blir magert (låg signal) och börjar feta upp igen osv osv...
Styrenheten skickar ut en spänning på 0,5 V som sonden drar upp eller ner, mät den med sonden urkopplad först.

Man kan testa att jorda kabeln till styrenheten direkt, resp. höja den med ett vanligt 1,5V-batteri för att se så att resten av systemet fungerar.
Det bästa är att mäta CO samtidigt så man ser om signalen stämmer.
av Roger
hej. jag har hafft samma problem som du fast på en audi 80 1993.
Jag bytte allt som gick på bilen men den gick skit endå. Var in på verkstad flera gånger dom hittade inte något fel på dataundersökningen...

När den vart varm så gick den orkeslöst ,drog bränsle och ryckte något fruktansvärt.. i ungefär 2 år gick bilen så..

Men jag hade bytt allt som gick utom lambdan, till och med förgasare halvinsprutning. Eftersom jag hade gjort en data undersökning på auktioriserad verkstad så hade jag ju ett kvitto på att inga elfel fanns.

Men så chansade jag en dag och bytte lamdan i alla fall och vipps så går bilen som om den var ny!! Måste ha varit några jävla spån på verkstan som inte sett det i datorn!!!

Numera kollar jag alltid lamdan först vid motorproblem på bilar. Det står att en lamda har en garanterad livslängd upp till 16 000 mil

Mitt råd e att byt lamdan kan inte bli sämre i alla fall

MVH Roger
av Roger
hej. jag har hafft samma problem som du fast på en audi 80 1993.
Jag bytte allt som gick på bilen men den gick skit endå. Var in på verkstad flera gånger dom hittade inte något fel på dataundersökningen...

När den vart varm så gick den orkeslöst ,drog bränsle och ryckte något fruktansvärt.. i ungefär 2 år gick bilen så..

Men jag hade bytt allt som gick utom lambdan, till och med förgasare halvinsprutning. Eftersom jag hade gjort en data undersökning på auktioriserad verkstad så hade jag ju ett kvitto på att inga elfel fanns.

Men så chansade jag en dag och bytte lamdan i alla fall och vipps så går bilen som om den var ny!! Måste ha varit några jävla spån på verkstan som inte sett det i datorn!!!

Numera kollar jag alltid lamdan först vid motorproblem på bilar. Det står att en lamda har en garanterad livslängd upp till 16 000 mil

Mitt råd e att byt lamdan kan inte bli sämre i alla fall

MVH Roger
av Dennisen
Well, lambdan var det inte..:( Tack iallafall Roger.:)
Däremot hittade jag anledningen till att bilen puffar och hackar då den är varm. Det läcker mellan insuget/spridarna och motorn. Alltså i packningen däremellan. Jag kände lite på muttrarna som håller fast hela konkaronget och de var lite lösa, så jag drog så mycket jag vågade. Jag kanske inbillade mig, men jag tror att bilen gick bättre. Ända tills bilen blev riktigt varm, då började den hacka på tomgången igen, fast den lade inte av lika många gånger på vägen till jobbet i morse!?

Mina amatörmässiga slutsatser av detta är alltså:

Den tjuvluftar i vid insug/Insprut och även om jag bara ser puffarna som kommer ut, så borde den ju suga i sig extra luft vilket ger felaktiga signaler (egentligen riktiga då det kommer massor av extra syre) till lambda. Vilket i sin tur gör att den skickar på extra bränsle?

Nu är frågan: Är det väldig krångligt att byta packningen? Något man ska tänka på? Ska man ha något märkligt instrument?

Tack alla som engagerat er i detta..:)
av Perra N
Byt tätningarna vid insprutarna med, när du ändå är igång. Se bara till att du får bort allt gammalt packningsmtrl, sen ska det inte vara några probs.
av Dennisen
Problemet löst !

Efter dubbla oljebyten (!!!?!), fastän det var nybytt, så slutade oljelampsåbäket att lysa. Insugspackningen var det stora boven i dramat. Efter 2 månader....ÄNTLIGEN!
MEN, jag har iallafall lärt mig en del om bilar :lol:

TACK alla ni som gav råd och tips, samt tog sig tid att fundera över mitt problem..:)

mvh Dennis
En gammal tråd jag startade, så jag tänkte avsluta vad det EGENTLIGEN som var orsaken till att oljelampan lyste.
Den låg och glappade mot motorblocket. Lite eltejp löste det hela, och nu är kabeln utbytt...:-) Tydligen ett väldigt vanligt fel.
I övrigt går 745:an hur bra som helst och den blir kvar även efter nybilsinköp!

mvh Dennis

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]