Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funktionskontrollerade tomgångsmotorn igår, och får väl lov att konstatera att den verkar fungera felfritt! Fick fram 10,1 Ohm mellan stiften och en väl fungerande ventil som arbetade felfritt när jag anslöt mot ett batteri. Återigen stort Tack till GK som kom med infon!

Fortfarande går motorn klockrent, och ingen felkod har registrerats. Så jag kör vidare med min lilla finjustering på skruven till spjället och antar att det var detta som orsakade mitt tomgångsproblem tidigare.
Och idag tändes lampan igen! Fortfarande inga som hellst märkbara problem med motorn, allt tycks fungera som det ska. Lampan bara tändes hux flux och vägrar slockna.

Jag vågar gissa på samma kod igen. Och beskrivningen av koden är som sagt lite kryptisk som trådnamnet säger, men nästa grej som dök upp i huvudet som skulle kunna orsaka koden är väl möjligtvis dåligt bränsletryck. Som antingen beror på igensatt bränslefilter, dålig pump eller något knas med bränsletrycksregulatorn. Men om något av detta vore slut, borde det väl rimligtvis kännas av i motorns gång. Eller har ni några tips och idéer?
Systemets tempsensor kan vara en bov. Nu vet jag inte hur det är på S/V40 om den tempsensorn även är till tempinstrumentet eller om det är separata sensorer.

Mvh GK

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]