Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kuggkrans fram...
oldtimersmc skrev:Kuggkrans fram...
Borde inte ABS:en strula då också?? Och varför enbart vid högersväng, och bara ibland??

Har tid bokat hos Volvo iaf. Kundmottagaren jag pratade med var helt inne på en lägesgivare för antisladden som sitter bakom ratten, som känner av rattutslagen.
Tydligen inte helt ovanligt att dom kan börja glappa.

Återkommer när Volvo hittat och fixat felet, om vad det var.
Har haft samma problem och då så var det en sprucken kuggkrans(ca300 på volvo) och bara när jag svängde åt ena hållet kommer inte i håg vilket men vet att kransen var spräckt på vänster sida i mitt fall gav så småningom en det följdfel so jag hade ett elände med.
Har inte anti sladd så jag känner inte till vilka ytterligare komponenter som kan vara med och spöka, men det kommer volvo snart att tala om för dig.
Ja var vänlig att återkomma så vi andra får lära oss lite till :) alltid trevligt

Ps har varit och köpt en krans i dag
oldtimersmc skrev:Har haft samma problem och då så var det en sprucken kuggkrans(ca300 på volvo) och bara när jag svängde åt ena hållet kommer inte i håg vilket men vet att kransen var spräckt på vänster sida i mitt fall gav så småningom en det följdfel so jag hade ett elände med.
Ett eländigt följdfel lät inte kul! Vad var då som hände?
Nu har bilen varit inne hos Volvo för att kolla upp bl.a. varför antisladden aktiveras vid högersväng. Dom hittade inget fel. Kransarna såg bra ut och inga felkoder! Dom TROR att det är en givare bakom ratten. Att det är ett intermittent fel på den, därför inga felkoder. Så vad göra? Låta dom byta nåt som det KANSKE är fel på eller lämna in på annan verkstad för en second opinion?
Alucinor skrev:
oldtimersmc skrev:Har haft samma problem och då så var det en sprucken kuggkrans(ca300 på volvo) och bara när jag svängde åt ena hållet kommer inte i håg vilket men vet att kransen var spräckt på vänster sida i mitt fall gav så småningom en det följdfel so jag hade ett elände med.
Ett eländigt följdfel lät inte kul! Vad var då som hände?
Tja sensorn pajade och det var inte lätt att vare sig se eller mäta upp och sedan så var jag dum nog att lyssna på rådet att "löda om ecu:n" dvs databoxen till ABSmm då det inte blev någon skilnad så köpte jag en ny box och eftersom den gamla inte var trasig så blev det inte bättre av det.
Men nu så har jag i alla fall en extra abs-Box mm
Det kallar jag för elände :lol:
Rattvinkelgivaren på min V70-05 var trasig. Det yttrades sig inte som att om man svängde ena eller andra hållet slocknade den utan när det var kallt/rått ute kunde "Antisladd av" tändas i displayen.

Hade man kupévärmare som blåste under ratten funkade den alltid. Fick den dock utbytt till slut då jag lyckades hamna i värsta snökaoset på väg mellan Sthlm och Gbg och den inte funkade och jag gladeligen bokade tid på verkstad veckan efter för att få det fixat!

Vet inte vad såna kostar, har fortfarande den gamla fuktkänsliga liggande här men jag tror inte det är en del man byter till något begagnat då det verkar vara ett lite större ingrepp.
Nu har jag hämtat bilen hos Volvo som haft den några dagar för felsökning. Dom åkte en vända med en laptop inkopplad och såg då att det blev konstiga värden från givaren vänster fram. Det visade sig att oldtimersmc hade rätt! Kransen hade en spricka!
Nu är kransen bytt, och allt är frid och fröjd! :D
Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]