Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
#453089
1/4 km lång ljusstråle som är smal som en laser, ska du backa i 300 km/h på en dragracingstrip :mrgreen:

Backljuset ska ha "frostat" glas så den lyser upp 180 grader brett och 10 meter bakom bilen.
Det finns ju som dimljus också och då får du en bred ljusbild.
Dimstrålkastare 1NA 008 284 00
Mvh GK
Användarvisningsbild
av palmqvist
#453103
Har lyckats reda ut vad lamptypen heter
Verkar vara en PH16W men hittar tyvär inget om denna stackars lampa på nätet av intresse.

Få fast Xenon lamporna är inga som helst problem, ingen moddning av socklarna behövs H7 Xenon passar jättebra, bytte den ena för o testa fick dela kabelskorna på Xenon kittet för att få in dem i orginal kontakterna till backlampan, satte på tändningen för att testa, la i backen o bara orginalet lyste o trodde att det var pol fel men gjorde ingen skillnad då jag vände matningen . Mätte sedan spänningen på back kontakten o det var bara 6.6V :-(O).

Så det blir väl o bygga en egen kabelmatta o montera dem som man monterar extra ljusen frågan är bara var man skall ta brytar strömmen till reläet ifrån några ideer?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#453112
gnestakalle skrev:
1/4 km lång ljusstråle som är smal som en laser, ska du backa i 300 km/h på en dragracingstrip :mrgreen:

Backljuset ska ha "frostat" glas så den lyser upp 180 grader brett och 10 meter bakom bilen.
Det finns ju som dimljus också och då får du en bred ljusbild.
Dimstrålkastare 1NA 008 284 00
Mvh GK
Har provat det med också, jo dimljusen lyser bredare vid backning men var fortfarande helkass då det är bra avskärmade uppåt för att inte blända vilket gjorde att det bara lyste upp nere på marken och inte på föremålen bakom bilen som var lite högre.

Nä, det behövs "knottrig" glas som sprider i alla riktningar, det funkar kanon.
Användarvisningsbild
av gooose
#453532
Swedol har en Arbetsbelysningslampa med knottrigt glas som endast kostar ca 90:-

Lyser upp bra under ev släpkärra när man backar med 2 st lampor och en relä sats ca 300:- på Swedol
sedan 30 min montering allt för en ljusare tillvaro


//Gooose
Användarvisningsbild
av bjornw
#453558
Jag vill också ha bättre backljus och har funderat på att montera ett par extraljus, typ hella 75, innanför bakrutan, ståendes på inredningens övre kant och med en gummitätning mot rutan eller eventuellt limmade med något smart lim. Måste dock dra kabel från befintliga backljus till relä osv in i luckan vilket känns lite krångligt, massa paneler att riva i. Övergick till att fundera på konvertering till xenon precis som du.

Nu låter det som om det blir nästan krångligt att konvertera om man måste dra fram ny matning. Surt. Är du helt säker på att lamporna bara får 6,6V? Låter riktigt otroligt.
Användarvisningsbild
av palmqvist
#453942
Jag hade fel angående att det var 6.6V i backljuset det är den vanliga spänningen på dem, det var min multimeter som sett sina sista dagar :oops:

Anledningen till att Xenon lamporna inte fungerade i backlamporna vet jag inte kan vara att det var ett billigt Xenon kit från kina dock fult fungerande om man testade i heljuset, det fungerade med ett kit från xenonkunge på 55W (känns dock lite väl häftigt, satte bara i en lampa för att testa), tveksam till att säkringar o reflektorer håller för det, så får beställa ett 35w kit så får vi se vad som händer :)
av NorskDrive
#455069
Hva må demonteres for å komme til ryggelyset? Begynte å demontere litt ikveld,men var litt redd for å ødelegge så jeg ga meg.Er det kun to skruer ved innvendig handtak,og tre stk på hver side "utvendig"? Resten bare klips??
Användarvisningsbild
av palmqvist
#455071
för att ta bort klädseln på bakluckan är det 4 skruvar 2 vid handtaget o 1 på vardera sida där plasten går ihop med klädseln, sen måste du plocka bort knappen för elstängning om du har det. Det känns som om det skall gå sänder n'r man drar i den, men min har inte gjort det hitils har haft bort den ett antalgånger...

Själva ljus ramperna sitter sedan med 4 skruvar och klipsade så du får använda lite våld
#458815
Så då var backlamporna xenon :)
Det verkar inte vara några värmeproblem.

Använde H7 Xenon med metallsockel, plastsockeln är för bred för att passa i sockel fästet för orginal lampan.
La ett varv med eltejp på sockel för att den inte skall skada övrigt kablage, samt ett varv eltejp där den skall in i orginal sockeln för att den skall sitta lite stabilare. Försök behålla orginal kontakterna annars är det lätt att det blir överslag. Jag bytte lampan på bilden senare mot en med orginal kontakt. Den andra ringen är där jag tog brytströmen till reläet ifrån dvs orginal kontakten till backlampan.

Bild


Vanlig extraljuskoppling:
Tjuvar 12v från 12vutaget i bageutrymmet samt jordade på lämplig jordskruv i reservhjulsbaljan, drog + och jord kabel till bagageluckan
Satte ett vanligt extraljusrelä, där jag kopplade balasterna. Balasterna är lite meckiga att få plats med i bakluckan, slim variant är o rekomendera. Sen finns det lite hål och placera balasterna i.



Backljus innan konvertering:
Bild

Backljus efter knvertering:
Bild

Så här lyser de bakom bilen tog tyvär ingen bild på hur det var innan:
Bild



När jag ändå höll på, skruvade jag på 3 NBB 225 HID i fronten på en Qpax båge och satte xenon i mina dimljus kopplade dessa så de tänds tillsamns med extraljusen (Någon nytta skall man väl ha av dimljusen även om de inte gör speciellt mycket nytta):
Bild

Bara Helljus:
Bild

Helljus + Extraljus inteinjusterade och lite suddig bild:
Bild
Användarvisningsbild
av Guligan
#458834
Det blir nog en bra lösning!

En liten parentes, min svärfar lät Volvoverkstan montera en sån backlampa med frostat glas som B20 nämner. De skar av en bit av nedre delen av stötfångarplasten, alldeles till vänster om draget. Det jobbet inkl montage av strömbrytare i kupén gick på cirkus 5 000 kr... :roll:
V50 2,4 bensin, konstigt fel

Nu har jag plockat bort vattenpumpen. Den ser fin […]

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]

230fk går snålt

Varit ute och kört några mil nu. Lagt m[…]

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]