Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lexus
Råkade ut för samma elände igår kväll. Ringde bärgaren som tog ner bilen till Volvoverkstaden. Bilen är 3 år och 3 månader gammal och har rullat ca 3900 mil. Ändå vill Volvo ha 3733 kr för bytet och vill inte lämna ett öre i rabatt. Ett tändningslås/rattlås är väl ändå ditsatt med avsikten att det ska hålla hela bilens livslängd? När det då går sönder redan efter drygt tre år så är det väl rimligt att anta att det är någon bristfällig komponent som strular. Att då kräva mig på fullt pris för något som Volvo slarvat med, i syfte att spara in någon krona, är ju rent ohederligt. Nåja, än är inte sista ordet sagt vad gäller priset.
av mirrem
Ett nytt lås kostar mellan 2000:- och 2300:- på volvo så köp nytt och behåll dina nycklar är bästa allternativ. Och du ska byta det själv så klart , plocka bort försiktigt allt i vägen och såga bort låset.
Fö ca 2000:- nytt lås inte så farligt för de vill ju ha på skroten med nycklarna ca 1400:- och sånt ska man inte köpa begagnat för det verkar vara en barnsjukdom hos V70 00- och särskillt inte om det inte skiljer sig så jättemycket i pris.
Användarvisningsbild
av lexus
Jag tog och ringde Volvia där jag har bilen försäkrad. De tar på sig detta som en försäkringsskada. Självrisk 2 000 kr. De tar även parkeringssensorerna (som lagt av helt) som en separat skada. Fan vad skönt! Dagens ROS till Volvia!! :) :)
av roljen
Hej Lexus
Det är ett relativt vanligt problem med V70. Min V70 -04 råkade ut för detta efter 23000 mil. Det kostade ca 3500 kr. Jag provade inte med försäkringshjälp, men utgår ifrån att bilen -04 är för gammal för att kunna få den hjälpen.
av Finell
Tar man bort den undre kåpan med de tre torxskruvarna och ger tändningslåset en smäll med en hammare underifrån samtidigt som man vrider på nyckeln så brukar det hoppa ur om det har låst sig, då slipper man bogsera bilen i vilket fall. Brukar börja fungera efter detta - hur länge vet jag tyvärr ej.
För dem som har funderingar att köpa ett på skroten så går inte det då nyckeln är "gift" med bilen, tänk på det - är en nyckel programmerad i en bil brukar det inte gå att programmera den i en annan sedan. Utöver det så blir det bara trassel med de övriga nycklarna & dörrlåsen ( dubbel uppsättning nycklar )
Användarvisningsbild
av lexus
roljen skrev:Hej Lexus
Det är ett relativt vanligt problem med V70. Min V70 -04 råkade ut för detta efter 23000 mil. Det kostade ca 3500 kr. Jag provade inte med försäkringshjälp, men utgår ifrån att bilen -04 är för gammal för att kunna få den hjälpen.
Framför allt hade den förmodligen gått för långt. I vårt fall gick det på maskinskadeförsäkringen eftersom bilen endast rullat ca 3900 mil.
av gemret
Mitt lås gick också bara till läge 1. När jag hade demonterat tändningslåset för att byta, upptäckte jag att låsningen släppte när jag höll in rattlås-"flärpen" innan jag satte i nyckeln.
Det återstår att se om problemet kommer tillbaks. Jag satte tillbaks låset med insexskruv, så det är iallafall enkelt att prova om tricket funkar igen om det återkommer.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]