Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimDK
det var inte ABS-modulen, ersättet av ny, samma fel.

jävla manga pengar!

Jag har satt den gamla ETM in i bilen igen, nu finns det inga problem med CAN-bus! :-)

Nya skit spjäll, defekt från fabriken!
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ibland har man otur, men samtidigt så kom ju problemen strax efter du satta i ditt nya spjäll.
Skaffade du en begagnad ABS modul? Gick det att byta utan problem?

Så vad händer nu? Skall du få utbytt ditt ETM spjäll av volvo? Det var ju ändå fel på det från början.
Användarvisningsbild
av jimDK
jag kjöbte nyt ABS |-: gjenom min vanliga mekonomen verkstad (inte volvo verkstaden).
Gick at skifte direkt, inga problem ~1 time, inga bromsvätske eller nogat, bara ledningar och 4 bulter(E5 top, inverteret torx 25).
samtidigt så kom ju problemen strax efter du satta i ditt nya spjäll.
japp, precis. Jag vet inte varför volvo mech'en inte tänka på det? (ville ohm'e bilan igjenom)
det var jo gratis för mig att prova den gamla spjällen ;-)

jag vill forsöke bytta nya spjället och få penga retur på software och lite tid, men annars kan jag inte gjöre mycket.
Jag är glad att bilen har visat sig vara rätt :-) och att det inte finns en massa konstiga fel :-)

bra bil ;-)
Användarvisningsbild
av jimDK
det er inte möjlligt at lada mjukvare i ABS-modulet, har jag funnit ut av.
(volvo mech'en sa att jag skulla lada mjukvare...hmm)

dom er ladat från fabrik, hardcodet (enligt vadis).
det finns en såkallat "BCM Reload", gissar att det er på CEM'an man gjör nogan ting, kanske updaterer database på bilans utstyr/moduler.

Vad gjör en BCM Reload egentlig?
Användarvisningsbild
av andreas 80
BCM kom 2002. och den går att ladda med mjukvara.
BCM reload innebär att man laddar i den mjukvara som volvos databas säger att din bil har nu. (Du får alltså ingen ny mjukvara, utan samma som du har.)
BCM upgrade innebär att den först kontrollerar vilken version som ligger i, och efter det kontrollerar om det finns någon nyare. Finns ingen nyare så görs ingenting.

Men tidigare så heter den ABS modul och går inte göra något med vad jag förstår.
Användarvisningsbild
av jimDK
aha, da har volvo mekanikern inte kunde minnas skillnaden (min 2001 kan inte ladda mjukvara).

CEM har också någon databas/configuration-file, innehåller info på modulerne i bilan.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]