Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
bilgalen skrev:Fast då vorde det ju bra om vi kunde stoppa långtransporter med lastbilar också.
Hur hänger det ihop?

Det är ju rätt stor skillnad på att "stoppa" alla lastbilstransporter på landsvägen mot att ge alla ett val om man vill köra på dubb elller friktion...

Att bygga ut järnvägen så man kan få över några % av lastbilstrafiken kostar ju 150 - 300 milliarder kronor.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: För övrigt, hur har man fått fram 42% ?:-/ ?:-/ ?:-/ finns inget personligt ansvar i trafiken längre, tex att sänka farten några km/h den dagen det är ishalka och man åker friktion och därmed minska olycksrisken med 42% så det går på ett ut ???
De känner den inte, tydligen. Vägen alltså, i första hand.

Det är en gåta för mig personligen hur man kan missa att KÄNNA - även i en modern bil - när man kör på gränsen. I den historiskt snöiga och kalla vintern senast körde jag med europeiska dubbfria, och det gick inte en sekund på motor- och landsväg då man inte kände hur lite fäste man egentligen hade när det var packad snö eller modd. Man satt på helspänn hela tiden. Men uppenbarligen åker det massor med människor omkring och inte känner av detta, och helt plötsligt är de av vägen. Frågan om personligt ansvar har liksom inte ens poppat upp i skallen då.
Användarvisningsbild
av nolimits
Mmmm, men så fungerar ju också den verkliga vardagen med bla dessa dubbdäck som sliter så pass mycket på vägarna så det var bättre att komma med lagförslag om förbud mm oavsett hur många liv de än må ha räddat genom åren och på så vis slippa renovera vägarna vid slitage.Betala, betala men förvänta dig inte något i retur.Tror man kallar det för Demokrati ha ha ... :D
Användarvisningsbild
av Brainy
KKR skrev:
Brainy skrev:Samme tingvall som förra året stod i tv-debatt och propagerade för dubbfria vinterdäck och dubbdäcksförbud eftersom de dubbfria var lika bra så länge bilen hade antisladd.
Det var ju det som han sade i TV-interjuvn också. Men de som INTE har antisladd skulle ha dubbat. Han sa ju vidare att antisladd var viktigare än dubbat. Han gick ju till och med så långt att han rekommenderade bilister utan antisladd att låta bli att köra när det var riktigt halt, trots dubbat.
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar.

Det enda som är liknande i det han säger nu mot för i tvär att för bilar utan antisladd så rekommenderas inte dubbfritt. Dock så var han i tv för ett år sedan som jag minns det inte helt på det klara att bilar utan antisladd bör ha dubbdäck, bara att de inte rekommenderade dubbfritt lika starkt då.
Nu säger han ju att bilar utan antisladd ska ha dubbdäck och att det även är rekommenderat för bilar med antisladd.
av llesrof
StringerBell skrev: Frågan om personligt ansvar har liksom inte ens poppat upp i skallen då.
I en tid då folk bara verkar bli dummare och dummare så minskar också förmågan att ta personligt ansvar. Kolla bara i media där den ena lipsillen efter den andra gnäller över ditten och datten. Allt är någon annans fel. Alla små finesser som hjälper till att hålla en modern bil på vägen verkar betrakta som "åh... då kan jag köra lite fortare och ändå inte öka risken...". Fast det kanske är lika bra att ha dessa finesser eftersom många inte förmår att ta personligt ansvar och då kan man i alla fall minska risken att någon oskyldig stackare råkar illa ut på grund av någon annans bristande omdöme. Säger jag som har handsfree, AWD, DSTC, ABS, ABC, NSDAP, CNN, DTC, BBC, HNO3, HIV och krockkuddar både till höger och till vänster. Men jag kör dubbfritt :D
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
bilgalen skrev:Fast då vorde det ju bra om vi kunde stoppa långtransporter med lastbilar också. Där ligger ju det riktiga slitaget på vägarna!
Jasså?? Om du tror det så har verkligen du blivit grundlurad! Om man tittar på de spår som finns i många vägar, inte är väl dessa breda nog för att stämma överens med spårvidden på ett 60-tonsekipage? Näe det är faktiskt så att det är personbilstrafiken med dubbdäck som ger detta slitage! Tro inte med detta att jag är förespråkare av dubbfria däck för det är jag garanterat inte! På min bil så kommer det att när så krävs,sitta dubbade vinterdäck!!

//David
av llesrof
Nybbe_gefle skrev:
bilgalen skrev:Fast då vorde det ju bra om vi kunde stoppa långtransporter med lastbilar också. Där ligger ju det riktiga slitaget på vägarna!
Jasså?? Om du tror det så har verkligen du blivit grundlurad! Om man tittar på de spår som finns i många vägar, inte är väl dessa breda nog för att stämma överens med spårvidden på ett 60-tonsekipage? Näe det är faktiskt så att det är personbilstrafiken med dubbdäck som ger detta slitage! Tro inte med detta att jag är förespråkare av dubbfria däck för det är jag garanterat inte! På min bil så kommer det att när så krävs,sitta dubbade vinterdäck!!

//David
Äh... jag älskar enkla svar på svåra problem. Då vet jag detta. Tack.
Det finns redan en låååååååååååååååååååååååååååååååång diskussion om detta :mrgreen:
Användarvisningsbild
av StringerBell
llesrof skrev:
Nybbe_gefle skrev:

//David
Äh... jag älskar enkla svar på svåra problem. Då vet jag detta. Tack.
Det finns redan en låååååååååååååååååååååååååååååååång diskussion om detta :mrgreen:
Det enklaste är att ringa till Vägverket och fråga. De måste ju veta.
Användarvisningsbild
av isak
och vad har vindflöjlarna Tingvall på transportv- o Collin på AB något nytt??
anv det sunda förnuftet och bilda
Användarvisningsbild
av Fisch
Nybbe_gefle skrev:

//David
Båda har rätt, men på olika håll.

Det är tunga fordon som står för majoriteten av slitaget på våra vägar. Störst påverkan har de vid krypkörning och stillastående, tex vid köer.

Det finns fem parametrar när en väg dimensioneras, åtminstone enligt Väg 94. Det är teknisk livslängd, trafikklass, klimatzon, terrassens materialtyp och överbyggnadstyp.

När trafikklassen bestämms utgår man från det ekvivalenta antalat standardaxlar, som beräknas med hjälp av ÅDT, andel tunga fordon, trafikökning mm.

Bild
Standard axellast enligt väg 94

Den dimensionerande axellasten enligt väg 94 beräknas genom någon av följande samband:
(1) N=ÅDT*3,65*A*B*((1+100/k)((1+k/100)^n)-1) om k är skiljt från 0
(2) N=ÅDT*3,65*A*B*n om k=0

ÅDT=årsdygnstrafik (fordon/dag) per riktning
k=antagen trafikökning per år i procent
A=andel tunga fordon i procent
B=ekvivalent antal standardaxlat per tungt fordon = 1,3
n=dimensioneringsperiod

För konstruktiv utformning av bitumenbundna bärlager av standardtyp används alltså årsdygnstrafiken av tunga fordon per körfält.

För konstruktiv utformning av bitumenbunda slitlager av standardtyp beräknas det justerade trafikflödet per körfält med avseende på dubbfrekvens, hastighet, körfältbredd och vinterväghållning.

För denna utformning används ett justerat ÅDT-värde som multipliceras med justeringfaktorer för
- trafikandel med dubbdäck (DD)
- skyltad hastighet (SH)
- vägbredd/körfältsbredd (VB)
- typ av vinterväghållning (VH)

ÅDT(just) = ÅDT*J(DD)*J(SH)*J(VB)*J(VH)
Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]

Hej Har en v70 från 04/05 som värkar ha[…]