Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Brainy skrev:
Andis skrev:Låter som ett lyssande tillfälle att testa det här och se om det fungerar. :D

http://www.maltemanson.se/tj_engine_flush.aspx
Det där är gjort 2ggr på min 9-5a.

Jag plockade isär motorn 5000 mil efter den senaste, då var tråget så igenkleggad att silen behövde grävas fram...

/Anders
Hade du problem med oljetyrycket innan, eller varför gjorde du det? Bara rent förebyggande? Vad jag fattar så är du inte helt nöjd med resultatet då...
Kamkedjan behövde bytas, så då gjordes det lite annat när motorn ändå var urlyft.

Jag vet ju inte hur det såg ut direkt efter "dialysen", allt det där klegget kan ju ha kommit på 5000 mil. Jag hann bl.a. blåsa en turbo där emellan.
Men det känns som det var lite väl mycket för att det skulle ha varit helt rent för 5000 mil sedan.

/Anders
35999mil skrev:
Andis skrev:Låter som ett lyssande tillfälle att testa det här och se om det fungerar. :D

http://www.maltemanson.se/tj_engine_flush.aspx
Låter intressant! Hittar inga prisuppgifter på hemsidan = dyrt?. Ringer och kollar vad det kostar imorgon, vill inte lägga allt för mycket på den, har ju gått några mil så vad blir nästa haveri efter det här om det löser sig.

Tack för bra tips! Låter som ett skitigt jobb om man ska göra det själv...
Hur gick det vad sa dom för pris?

Vill du komma biligt undan så skulle jag om jag var dig börja med att ta av tråget på den och titta hur det ser ut, inte så svårt du kommer åt alla bultar underifrån för att se sen hur skittigt det eventuellt ser ut.

Är det inte stop i pumpenens inlopps sil i tråget, så är det ju mycket troligt att det är pumpen som har gått sönder, om nu inte mot alla ods ett lager eller flera gått ner sig så pumpen inte hinner pumpa upp oljetrycket för det läcker för mycker i lagren, men det skulle jag vara ytterst förvånad om det blivit så illa på en motor i en bil, mer vanligt på marina motorer som går på fullt nästan hela tiden, även om det inte är vanligt på dom heller.

berätta mer hur det går för dig.

mvh
Andis

Ladda från hushållsuttag ej att rekomm[…]

löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,