Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hilmer skrev:Kan oljeringarna vara slut och läcka förbi även om kompet i övrigt är "ok"?
Kan det vara så att det istället handlar om ventiltätningar och slitna ventilstyrningar?

Har delat en motor som är tänkt att bytas ut mot befintlig, men har lite funderingar om det är ens värt tanken...
Hur mycket spel i kolven kan man acceptera, vid öd så kan man flytta kolven en aning i sidled, känns som millimetrar men är ej uppmätt? När det gäller vändkant, hur mycket kan man acceptera här?

Ytterligare en fråga, skiljer det nånting på kamaxlarna 92-93, det påstås av vissa att -92orna är vassare, och om jag ska jämföra med min -92a motor på 37k med hustruns -93a på 25k så är skillnaden i prestanda stor.
Ringarna är väl säkert slitna, men troligen så är slitaget i cylinderloppen ett större bekymmer. Det går ju att se när man tar kompressionsprov om man häller i olja om kompressionen blir bättre, och då är det ringarna/loppen som är boven.

Slitgränsen för loppen är 0,1mm och kolvspelet är ju ett par hundradelar. Och man bör mäta vid både övre och undre dödläge eftersom loppen gärna blir koniska. Och vid runt 25000 mil så kan amn ställa in sig på att det är dags för en borrning.

Vad gäller kammarna så är dem likadana 92+93 (dem finns även i vissa nyare med) men skillnaden i prestanda kan mycket väl ligga i om insuget funkar som det ska eller inte.
Tack för svaren!

Jag har nu lyft ur och demonterat motor nr.2 dels för att se om det fanns nåt hopp om denna och dels för att ha nåt att jämföra med. Skillnaden mellan 18k och 29k var minimal vad det gäller slitkant, däremot så kändes 18k motorn större i cylindrarna och kanske är det för att den gått varm!? Men hur dom överhuvudtaget har kunnat köra med denna bil/motor är för mig en gåta:
* vattenpumpen hade skurit och lät inte alls bra.
* kamremmen har hoppat tidigare för det fanns ordentliga märken efter ett haveri.
* femmans kolv glappade rejält i kolvbult eller vevstake (har inte delat bottendelen).
* Kamaxlarna hade skurit och det finns inget hopp om vare sig kamaxlar eller topp.

Motorn som jag demonterade tidigare har en mekaniker dömt ut och just nu vet jag inte hur jag ska göra, en renovering är långt ifrån billig och att köpa en begagnad och okänd motor känns ju inte heller speciellt tryggt numera.
Blir kanske till att köpa sig en "ny" bil och skrota fanskapet istället...
Om inte motorn gett upp helt, så testa som sagt med annan viskositet på oljan (tjockare olja). Testa med att hälla i en liter rak W40 olja. Bilen lär inte gå sämre i alla fall.

Förr hällde man i en burk STP. Den var ungefär som en burk kall sirap.
Som sagt motorn går som ett skott, det är "bara" det att den trycker ur sig olja och lägger hela grannskapet i dimma när man drar på ordentligt.
Och nu när jag tänker efter så kanske man målat fan på väggen i onödan, för vad jag kommit fram till nu så skickar han ut mer olja när det finns mer olja eller hur man ska uttrycka det, det borde väl rimligen vara en jämn ström ifall det handlade om en förslitning utav någon sort, eller!?? Alltså, ju mer olja på motorn ju mer skickar han ut.
Man kanske skulle ta och kolla upp vevhusventilationen igen!? denna rengjordes och massa slangar byttes förra året, men frågan är om det kan ha satt igen hålen på nytt, kommit nån flaga och satt sig på tvären eller nåt... ja jag vet inte, bara spånar vilt nu...
Jag lånar den här tråden lite då jag har ett liknande fenomen. När bilen stått på tomgång en tag och jag åker iväg blir det ett grått avgasmoln. Bilen har gått ca 28k (2.5l 10v, -95). Jag kör med biltemas delsyntet 10w-40 (gröna dunken), men kanske skulle jag prova en annan olja?

Biltema har en som är till för "rykande" bilar tydligen, gråa dunken: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... lja-10W40/

Ska jag prova den eller någon annan?

Vad säger bilprovningen om att den ryker lite? Syns det på avgasvärdena (jag har inte mätt något)?
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]