Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr T
Steff 99 skrev: Nej så är det inte alls , dom stänger av sig helt även den gröna dioden på knappen släcker sig.
Mitt problem tidigare var att de reagerade på mötande bilar och allt som rörde sig, det innebar att även ljudet på radion och telefon dämpades, men efter uppdateringen fungerar den helt ok, aktiveras när man lägger i backen och stänger av sig automatiskt.
Ja kanske på din bil efter din programvaruuppdateringen - men inte som standard. Min beter sig inte så. Tror inte heller att det beror på MY för min 11 beter sig exakt lika som min 07a.

//Mr T
av eos1ds
Ja kanske på din bil efter din programvaruuppdateringen - men inte som standard. Min beter sig inte så. Tror inte heller att det beror på MY för min 11 beter sig exakt lika som min 07a.

//Mr T[/quote]

Hej! Instämmer med Mr T, så beter sig även min MY11. Vilket jag uppskattar då jag inte först vill lägga i
backen!
av Steff 99
leiwi skrev:om sensorerna endast är aktiva när backen är i varför skall man då ha sensorer fram ??????
Nu skriver jag att de aktiveras när man lägger i backen, vilket är normalt på de flesta bilmodeller med parkerinsensorer...
Akiveringen innebär att de sätts igång och därefter också fungerar när du kör framåt, det hade varit väldigt dumt om dom bara fungerade när man backar, men jag trodde att detta var lätt att förstå utan extra förklaring.
Givetvis kan man även aktivera sensorerna och stänga av dom manuellt via knappen som sitter längst ned på mittkonsollen inne i bilen.
Fördelen med att dom fungerar automatiskt är att man slipper pip när man står vid trafikljus och någon passerar framför bilen, eftersom pipet också dämpar ljudet både på stereo och telefon.
Jag hoppas det blev tydligt denna gång. :-)-)
Användarvisningsbild
av leiwi
Steff 99 skrev:
leiwi skrev:om sensorerna endast är aktiva när backen är i varför skall man då ha sensorer fram ??????
Nu skriver jag att de aktiveras när man lägger i backen, vilket är normalt på de flesta bilmodeller med parkerinsensorer...
Akiveringen innebär att de sätts igång och därefter också fungerar när du kör framåt, det hade varit väldigt dumt om dom bara fungerade när man backar, men jag trodde att detta var lätt att förstå utan extra förklaring.
Givetvis kan man även aktivera sensorerna och stänga av dom manuellt via knappen som sitter längst ned på mittkonsollen inne i bilen.
Fördelen med att dom fungerar automatiskt är att man slipper pip när man står vid trafikljus och någon passerar framför bilen, eftersom pipet också dämpar ljudet både på stereo och telefon.

Så här beskriver Volvo funktionen:

Parkeringshjälpen används som ett hjälpmedel
vid parkering. En signal indikerar avståndet
till det avkända föremålet.

Funktion
Systemet aktiveras automatiskt när bilen startas.
Lampan i strömbrytaren i strömbrytarpanelen tänds.
Texten Parkeringsassistans aktiv visas i mittkonsolens display om backväxeln läggs i eller om de främre sensorerna upptäcker något föremål.
Parkeringshjälpen framåt är aktiv vid farter under 15 km/h, även vid backning.
Vid högre hastighet avaktiveras systemet.
Lampan iknappen förblir dock tänd för att indikera att systemet är aktivt nästa gång föraren skall parkera.
När hastigheten understiger 10 km/h aktiveras systemet igen
av Amli
T ex fickparkering.
av Steff 99
leiwi skrev:
Steff 99 skrev:

Så här beskriver Volvo funktionen:

Parkeringshjälpen används som ett hjälpmedel
vid parkering. En signal indikerar avståndet
till det avkända föremålet.

Funktion
Systemet aktiveras automatiskt när bilen startas.
Lampan i strömbrytaren i strömbrytarpanelen tänds.
Texten Parkeringsassistans aktiv visas i mittkonsolens display om backväxeln läggs i eller om de främre sensorerna upptäcker något föremål.
Parkeringshjälpen framåt är aktiv vid farter under 15 km/h, även vid backning.
Vid högre hastighet avaktiveras systemet.
Lampan iknappen förblir dock tänd för att indikera att systemet är aktivt nästa gång föraren skall parkera.
När hastigheten understiger 10 km/h aktiveras systemet igen
Ok..det börjar bli patetiskt...jag beskriver hur sensorerna fungerar efter uppdatering , men du behöver inte tro vad jag skriver, men övriga som vill ha den nya funktioner kan säkert få den programvaran.
Användarvisningsbild
av AndersP
Jag orkar inte läsa allt tjafs så jag frågar Steff99, hur funkar det EFTER uppdatering av programvaran om jag direkt utan att backa först parkerar fronten mot nått. Piper det då eller inte ?
av perhall
AndersP skrev:Jag orkar inte läsa allt tjafs så jag frågar Steff99, hur funkar det EFTER uppdatering av programvaran om jag direkt utan att backa först parkerar fronten mot nått. Piper det då eller inte ?
Det piper (på min uppdaterade Volvo), troligen även på Steffs:)./PH

Snackade med min svåger som tydligen hadde s[…]

Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]