Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Råger Mår skrev:
fraazze skrev:har 95:orna startspärr? :shock:
Detta är en tysk importerad bil men jag tror att startspärren är originalmonterad
Koderna jag får fram är 122 och 222 men jag vet inte vilket system det är på den motorn och var dessa relän sitter. Jag har också försökt att mäta från impulsgivaren men får inget utslag överhuvud taget, dock ej säkert att jag gjort på rätt sätt
fraazze skrev:Det e inte så att det e en automatare som du har???? För i så fall kan det vara startspärren i automatlådan som jävlas för dig...
Bra tänkt :lol: men det är en manuell
av fraazze
Men prova reservnyckeln.. Om den har en startspärr så antingen e det chippet i nyckeln eller antennringen runt tändningslåset som e kass.. Det vill säga den som läser av nyckeln..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ovan kylaren har du bl.a. ett relä med fyra runda stift. Demontera detta och öppna upp höljet. Löd om dess lödpunkter och återmontera.

Edit: Ditt motorstyrsystem heter Fenix 5.2
fraazze skrev:Men prova reservnyckeln.. Om den har en startspärr så antingen e det chippet i nyckeln eller antennringen runt tändningslåset som e kass.. Det vill säga den som läser av nyckeln..
Detta är den äldre sorten med pinne som man måste aktivera i ett hål i instrumentbrädan
Jocke S. skrev:Ovan kylaren har du bl.a. ett relä med fyra runda stift. Demontera detta och öppna upp höljet. Löd om dess lödpunkter och återmontera.

Edit: Ditt motorstyrsystem heter Fenix 5.2
Detta relä tickar intensivt direkt när man slår på tändingen efter några sekunder slår det av och tickar c:a var 5.e sekund, jag har öppnat det lödat om det som du sa men ingen skildnad
Jocke S nämde impulgivaren, jag har skruvat loss den och mäter mellan de två stiften med ohm mätaren men får inget utslag ,kan det vara den som är kass? eller är det jag som mäter fel?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Impulsgivaren har bara två stift. Mäter du resistansen (ohm) mellan dessa stift, ska du få ett värde mellan 260 & 340 ohm.
Får du inget utslag, så är troligtvis givaren trasig och behöver bytas ut.

Med tändningen på, ska du (på impulsgivarens motsvarande kontakt) ha ca 3,4 volt. Du mäter alltså mellan klämmorna på den kontakten som är avsedd för impulsgivaren.
Jocke S. skrev:Impulsgivaren har bara två stift. Mäter du resistansen (ohm) mellan dessa stift, ska du få ett värde mellan 260 & 340 ohm.
Får du inget utslag, så är troligtvis givaren trasig och behöver bytas ut.

Med tändningen på, ska du (på impulsgivarens motsvarande kontakt) ha ca 3,4 volt. Du mäter alltså mellan klämmorna på den kontakten som är avsedd för impulsgivaren.
Tack för ett mycket bra svar , Ja impulsgivaren verkar ju kaputt, så jag åker till den lokala skroten och köper en bättre begangnad ,men värre är att motsvarande kontakt fick jag bara utslag på 0,1volt med tändningen, på får väl kolla mer imorgon
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Råger Mår skrev:Ja impulsgivaren verkar ju kaputt, så jag åker till den lokala skroten och köper en bättre begangnad ,men värre är att motsvarande kontakt fick jag bara utslag på 0,1volt med tändningen, på får väl kolla mer imorgon
Gör såhär:
* Vrid på tändningen (varningslampor i instrumenthuset lyser).
* Anslut voltmätarens negativa (svart) kabel till stomme (jord) på bilen.
* Anslut voltmätarens positiva (röd) kabel till impulsgivarnen motsvarande kontakt. Först den ena och sedan den andra klämman.

Den ena klämman är plus-signal (ansl. 1) och den andra är minus-signal (ansl. 2).

Vilken spänning har du på varje klämma?

Varför inte då bara laga enligt de inst[…]

Om inte generatorn fungerar så stannar motor[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 ov[…]

Elpriset

Idag fick jag uppgifter från min elnäts[…]