Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Xc70 är även perfekt i stan, med alla dessa eländiga fartgupp överallt, samt ofta väldigt dåliga vägar. Guld på vintern med AWD helt fantastik väghållning och framkomlighet, tycker jag, samt tar sig över snövallar och annat elände som finns i stan.

Gillar själv skarp den lite mjukare gången som är i XC modellen blir skönnare när man åker mycket bil tycker jag, men så gungig och svajig som många sa innan jag köpte en tycker jag inte att XC bilarna är i alla fall inte med nivomat och frächa dämpare i alla fall, men är dom slut kan jag tänka mig att det blir svajigare.

XC70 Bensinförbrukning vintertid i stadskörning med 2,5T 1,2 l/mil lite plus lite minus kan förekomma på det, sommar 1-1,1 l/mil samma här går att finslippa lite neråt, går att öka med körglatt körsätt. Landsväg under litern, absolut snålaste du kan köra är i 80 km/h då kan man komma nära 0,7 l/mil annars räkna 0,9 l/mil om du håller dig till lagliga farter landsväg.

Tycker själv turbo motorerna är betydligt körgladare än dom utan turbo men det är en smaksak, vad man tycker är viktigt.

R modellen har jag kört i S60 variant och den går rejält bra, kommer vid 2500 rpm ordentligt tammare på låga varv än 2,5T som kommer direkt från tomgång i stort sett, men tappar sedan på höga varv mot R en som bara kommer mer och mer. Four C kan man ju ställa dämparna i 3 olika läggen, helt klart en bil för Tysklands motorvägar, skulle verkligen villja rasta ur en R där nere, här kommer man väldigt lätt långt förbi lagliga farter när man drar ur dom på växlarna, speciellt som R gärna kommer ordentligt på högre varv

V70 utan awd eller xc går lite snållare, AWD drar ju extra hur man än vänder och vrider på saken, XC som är en högre bil drar även det extra på grund av mer luft motstånd, finns ett större utbud på begagnat marknaden av V70, gör ju prislappen lite läggre än R och XC modellerna. Inget fel på ett sånt val heller.

Lycka till med bilköpandet.
Mvh
Andis
Hade inte ekonomi varit en faktor skulle jag köra en XC70 D5 Automat. Fantastisk bil. Nu är V70in min bruks å pendlarbil och jag har andra fordon som tillfredsställer mina krav på körglädje och fartupplevelse.

Jag vill dock ha stora utrymmen och hög komfort så V70in är ett givet val. Jag valde 170 hk sugmotor även om den inte är en raket. Visst är turbomotorerna roligare att köra, men min högerfot i kombination med en turbomotor betyder höga milkostnader. 170 hk motorn är lagom trist att köra så man tar det lite lungt och sparar dyra droppar. Fram kommer man i alla fall :)
camaro69 skrev:Provkör en 2,5T eller en annan turbomotor innan du bestämmer dig.

Det finns något som kallas för körglädje.

Sen undrar jag hur man lyckas få en 2,5T att dra 1,2 liter milen på blandad körning med 2,5T?
Då måste man vara rejält gasglad. :wink:

Jag lyckas inte komma upp i den förbrukningen vid blandad körning, med min R som har AWD.
Jag får hålla med här. Provkör en 2.5T innan du bestämmer dig, bara för att provköra. Man behöver inte ha turbo bara för att man är gasglad. Utan för säkra omkörningar, lite ork om man ska dra släp osv..

Nej, jag vet faktiskt inte hur i helvete den kan dricka så mycket. Det gick upp en hel del när jag satte på 19 tummarna, men jag har bara haft den i ett kvartal. Jag funderar på om något är fel. Men vet inte vad det skulle kunna vara.. :/ Men visst fan är jag väl gasglad. Men inte ööööverdrivet!
780xlt skrev:Är i tagen att köpa V70N beg,

Bagageutrymme:
skiljer det något i storlek mellan V70-modellerna på storleken av bagageutrymmet?
Ja! Beroende på utrustning.
Har man som jag navigator där skivspelaren sitter vänster bak, detta stjäl värdefulla centimetrar på bredden.
camaro69 skrev:Andis min R "vaknar" vid 1900 varv.
Ja den jag körde kanske hade större turbo än orginal tycke den såg väldigt stor ut, kan nog vara förklaringen till den sena ladningen.

Men bra gick den :D Fint med 4wd när det är mycket krut i motorn.

Mvh
Andis
Hej!

Prov kör en 2,5T. Det gjorde jag. Bilen (S80 aut.) blev såld till mig! Beroende även av lite annat lull, lull utrustning.
Snitt förbrukningen vid normal körning under 1 liter och på lansväg drygt 0,9 l mellan 100-120 km. Stadskörning hur mycket som helst, beroende av var gasfoten befinner sig på golvet.
Om bilen har Four-C så se UPP med dämparna ” läckage el. def.”. Kostar + lite till.
Kolla så att det inte finns felkoder vid köpet och veckan efter.
Ett par tips som annars kan bli dyrt att fixa i efterhand.

Lennart

@Lövet , Kanske i den ordningen vi får[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]