Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
olve skrev:Vad händer med dieselskatten efter 5 år?
Successivt kommer det bli mindre skatt på fordonet och mer skatt på dieseln. Alltså, dieselfaktorn minskar. Samtidigt får man (antagligen) vänja sig vid att diesel permanent kommer bli dyrare per liter än bensin.

Från Auto, Motor & Sport:

Energiskatten på dieselbränsle höjs med 40 öre per liter, vilket sker i två steg om 20 öre - den 1 januari 2011 och den 1 januari 2013.
Samtidigt sänks den så kallade bränslefaktorn för diesel, och det som kallas miljöfaktorn ersätts med ett fast belopp.
Dagens uppräkningsfaktor på 3,15 gånger bensinbilsskatten sänks till 2,55 år 2011 och till 2,4 år 2013. Miljöfaktorn görs om till ett miljötillägg som på dieselbilar registrerade efter 1 januari 2008 utgör 250 kronor och för äldre bilar 500 kronor. På detta sätt läggs skatten mer på förbrukningen än det faktum att man äger en dieselbil, vilket gynnar små och bränslesnåla dieselmodeller.
De nya skattereglerna gäller för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar samt husbilar.

http://www.automotorsport.se/news/17427 ... -bilskatt/

Vad man kan tänka på är att man spara ett antal hundralappar per år i skatt bara genom att bilen nyregistrerades efter 1 jan 2008. Jag sparar c. 200/år på det jämfört med om den hade registrerats 2007. Kolla det, om du köper en MY2008 bil.
Användarvisningsbild
av isak
vilka är högskattepartier?
hur stor del är skatt på drivmedel?
OLJEBOLAGENS höjningar är marginell i sammanhanget!
onödig kommentar eller inte, får ju var å en bedöma
isak
av olve
I dagens läge skiljer det c.a 3000kr i skatt mellan en V70 D5,(5098 kr)och en 2.5T (2145 kr) "2007",Då dieseln drar c.a 25% mindre 0.68 mot 0.92 bl.körning (uppgifter från transp.styrelsen) så är det inte svårt att räkna hem det på 1800 mil/år.
Nu är dieseln billigare c.a 60 öre mot bensin är också ett plus.
Sen inlägget från ams har jag inte tittat närmare på.
av inkognito
Tankade min för första gången idag, blandad körning, med lite mer åt landsväg än stad, men 0,64L/mil, och jag har inte speciellt lätt gasfot. Så skönt vrid i denna bil, så jag betalar hellre den lilla merskatten/ år jämfört mot bensin, och så behöver jag bara tanka ca var 3:dje vecka.
Diesel rules.

Jämför med min slö satans passat syncro jag hade innan, på 110 hk, så är inte denna mycket törstigare, passaten låg ca 0,62 blandad körning, och 0,55 landsväg, då jag körde, men när man hängde på en husvagn, så var det som att kasta ut ett ankare på 1 ton efter, fick gå ner på 3:an och varva i backarna.
Användarvisningsbild
av nosmoke
inkognito skrev:Tankade min för första gången idag, blandad körning, med lite mer åt landsväg än stad, men 0,64L/mil, och jag har inte speciellt lätt gasfot. Så skönt vrid i denna bil, så jag betalar hellre den lilla merskatten/ år jämfört mot bensin, och så behöver jag bara tanka ca var 3:dje vecka.
Diesel rules.
Våra bilar verkar ha ungifär samma dryckesvanor :wink:
Jag kör sträckan Frösön - Jokkmokk (60 mil) rätt ofta numer och är inte speciellt lätt på gasen, trots det så ligger snittförbrukningen på 0,59 - 0,62l/mil. Sista svängen norrut så låg medelhastigheten på 102 km/h (E45 och lagligt på alla 30, 50 & 70 sträckor). På förra årets "turné" (460 mil på 3v semester) så låg snittförbrukningen på 0,56l/mil trots ett ganska snabbt tempo & 225/45-17.

Så man kan nog överväga en dieselknackare kontra det bensindrivna alternativet även vid låga miltal.
Och är man en sådan som har ett ägg under gaspedalen så går den naturligtvis ännu snålare :!:
av inkognito
Jag har samma däcks dimensioner som du har också. ska bli kul att se på långkörning vad den slukar.
av Andis
olve skrev:I dagens läge skiljer det c.a 3000kr i skatt mellan en V70 D5,(5098 kr)och en 2.5T (2145 kr) "2007",Då dieseln drar c.a 25% mindre 0.68 mot 0.92 bl.körning (uppgifter från transp.styrelsen) så är det inte svårt att räkna hem det på 1800 mil/år.
Nu är dieseln billigare c.a 60 öre mot bensin är också ett plus.
Sen inlägget från ams har jag inte tittat närmare på.
Kan säga att jag fundera en hel del också, Bensin eller Diesel.

0.24 mindre per mil blir 1800 * 0,24 = 432 liter 432 * 13 = 5616 kr

Diesel skatt 3000 extra på dieseln.

5616 - 3000 = 2616 kr

Sen dom extra 60 örena per liter 1800 * 0,60 = 1080 kr 1080 + 2616 = 3696 kr i vinst per år troligen. kan ju variera lite på drivmedelspriserna.

Men det läskigaste tycker jag är att går en Diesel motor sönder då är det riktigt dyrt en Bensinare blir ju aldrig så där riktigt dyr att reparera. Sen är dieseln lite mer komplicerad på olika sätt som den extra diesel värmaren som kan gå sönder och är väldigt dyr att reparera, (se trådar här på forumet) sen har man ju risken att få knass med partikelfiltret om man kör för mycket i stan utan att sota ur den på landsväg med jämna mellanrum, nu vet jag inte hur vanligt just det felet med partikelfällan är på Volvos dieslar men av bekanta i bilsvängen får dom in många bilar som måste sotas ur på grund av för mycket stadskörning utan landsvägskörning då och då. Som också blir en kostnad att få den ursottad, som en av dessa bekanta sa härom dagen dieslar ska man plåga ur då och då på landsväg så partikelfällar får en channs att bränna ur partiklarna.

Har en känsla även av att en diesel som gått lite långt och blivit några år gamal nästan är helt död på svenska marknaden att sälja vilket man också ska tänka på i kalkylen. Har en bekant som i stort sett fick skänka bort sin S mercedes, gick inte att sälja bland annat på grund av 10000 kr i skatt om året.
Samt dessa diesel skatter vet man ju aldrig hur det blir med, dom har ju shook höjts tidigare, och när händer det igen?

Så ibland undrar jag är det verkligen billigare att åka diesel om man nu inte kör 20000 mil om året? utan om man kör normalt ca 2000 mil om året.

Sen kan jag köpa att argument som att man gillar bottendraget och att det är kul att se dom låga förbrukningsifrorna på displayen samt slippa tanka så ofta komma 100 mil på en tank och så vidare.

Men är det igentligen en ekonomisk vinst i hela bilägandet av bilen?

Man väljer ju själv vad man vill köra det här är mer en fundering jag haft ett tag nu och räknat lite på och samanställt lite olika uppgifter jag hört och sett i praktiken. Då jag mer och mer funderar på om det lönnar sig alls att köra en diesel i Sverige? Även om nu allt fler köper diesel bilar.

Kanske någon här som har lite siffror på hur det gått hela vägen från köp till försäljning av billen som vi på skoj kan räkna på vad den troliga vinsten vart?

Mvh
Andis
av inkognito
Det är ju upp till var och en att bestämma givetvis, men jag kör hellre diesel än bensin, sen att den har skönare karaktär och drar mindre bränsle är ingen nackdel. Dieslarna är dyrare att tillverka, och givetvis dyrare att repa, men man kan ju inte räkna med att en bil skall ståpå verkstan för jämnan.
Användarvisningsbild
av StringerBell
De senaste motorerna är så snåla så det är inget att fundera på. Värre är det för oss som kör förra generationens dieslar. Fordonsskatten slår obarmhärtigt på varje tiondels liter/mil.
av olve
Alla bilar kostar pengar mer eller mindre,har man otur mer.
Ser man uträkningen så är dieseln en vinnare i förbrukning o skatt i nuläget.
Sen får framtiden visa om det lönar sej.
Körmessigt så kan man kanske inte jämföra bensin och diesel,det beror vad man är ute efter.en bil med bottendrag o jämn lunk eller en med sportiga egenskaper.
Personligen ville jag ha nåt med "bottendrag"Är inte intresserad av den sportiga typen av bil.Har en mc (sporthoj)jag kan leka av mej på.
Sen om diesel kostar mer att laga om nåt händer kan jag inte uttala mej om.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]