Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Topgun
-då kmr nästa följd fråga!

-"Provmonterade du först??
-så allt stämde??
Och sen "limmade" kamaxelkåpan på plats?

:???:

Ds. På avgas kammens kort ända,sitter en slits markering till! vad är den bra för?
av Danne69
Allt är limmat o klart...detta var efter jag provkört allt efter toppen monterats ihop...rev bara dreven o kamremmen o spännaren samt rotor o lock samt kamaxelgivaren...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Topgun skrev:-Måste man använda "låsningsverktyg" för kamaxlarna??
När man monterar tbxs de hela? :(
Måste och måste... Det är fördelaktigt. Men visst går det att klara av ändå men det är lättare att klara av arbetet med ett verktyg då det både ser till att kammarna hamnar i sitt respektive 0-läge samt hjälper till att hålla fast kammarna (man får hålla i för hand eller bocka en svetstråd på andra sidan) i överdelen när man ska lägga på den
av Topgun
Okeys'....

vad jag förstått så sätter man kammarna i locket/kåpan och låser de med verktyget!?
Så de blir "nolläge" på dom.Och man rollar över packningen,sedan lägger man försiktigt kåpan över och börjar dra åt den? Kollar förstås att O-ringarna är på plats! =)) De är ju inte roligt att behöva göra om de om kammarna hamnar fel
-De måste väl finnas någon mer gradering? på kammarna??
hur vet man då att de kommer rätt?? -Tänk om de hamnar fel ett 1/2 varv........??
"Nollställde" vevaxeln innan toppen lades på, 1:ans kolv i toppläge! för att de var lättare och se för att vevaxelns graderingar var in så bra synbara av allt skit!

:-)-) :-)-)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Topgun skrev:vad jag förstått så sätter man kammarna i locket/kåpan och låser de med verktyget!?
Så de blir "nolläge" på dom.Och man rollar över packningen,sedan lägger man försiktigt kåpan över och börjar dra åt den? Kollar förstås att O-ringarna är på plats! =)) De är ju inte roligt att behöva göra om de om kammarna hamnar fel
hur vet man då att de kommer rätt?? -Tänk om de hamnar fel ett 1/2 varv........??
"Nollställde" vevaxeln innan toppen lades på, 1:ans kolv i toppläge! för att de var lättare och se för att vevaxelns graderingar var in så bra synbara av allt skit!
Man lägger på limmet på ytorna som ska limmas och sätter dit oringarna, sen lägger man i kammarna Och sen lägger man hela baletten på underdelen och drar fast överdelen.

Det är bara spåren i bakänden man kan lita på och det är de enda markeringar man ska gå efter. Markeringarna på kamdreven betyder inte så mycket, dels för att man kan sätta dreven på 3 olika vis och för att dem dessutom är justerbara +-7,5 grad. Och skulle man lyckas med konststycket att sätta en kam ett halvt varv fel så får man vrida på den så den hamnar rätt.

Nu skiljer sig femmorna från dem flesta andra motorer på en enkel med väldigt viktig punkt: 0-punkten på vevaxeln är INTE med ettan i topp! Ställer man vevaxeln på det viset har man missat 0-läget med ungefär 20 grader. Markeringen på drevet och oljepumpen gäller om man inte har tolk.
av Topgun
Marlboroman skrev:
Topgun skrev:vad jag förstått så sätter man kammarna i locket/kåpan och låser de med verktyget!?
Man lägger på limmet på ytorna som ska limmas och sätter dit oringarna, sen lägger man i kammarna Och sen lägger man hela baletten på underdelen och drar fast överdelen.

Det är bara spåren i bakänden man kan lita på och det är de enda markeringar man ska gå efter. Markeringarna på kamdreven betyder inte så mycket, dels för att man kan sätta dreven på 3 olika vis och för att dem dessutom är justerbara +-7,5 grad. Och skulle man lyckas med konststycket att sätta en kam ett halvt varv fel så får man vrida på den så den hamnar rätt.

Nu skiljer sig femmorna från dem flesta andra motorer på en enkel med väldigt viktig punkt: 0-punkten på vevaxeln är INTE med ettan i topp! Ställer man vevaxeln på det viset har man missat 0-läget med ungefär 20 grader. Markeringen på drevet och oljepumpen gäller om man inte har tolk.
- Då har jag fått helt galen info......... :?:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Om vi börjar med insugskammen...
Håll kammen så att den bakre skåran ligger lodrät.
Då ska dom främre skruvhålen (till remskivan) vara: 2 hål upp och 1 ner.
Remskivan ska monteras så att markeringen pekar snett upp åt vänster.

Å så har vi avgaskammen...
Håll kammen så att den bakre skåran ligger lodrät.
Då ska dom främre skruvhålen (till remskivan) vara: 1 hål upp och 2 ner.
Remskivan ska monteras så att markeringen pekar snett upp åt höger.

När vevaxel och kammarnas remskivor är nollade och remmen är monterad, så ska skårorna bak på kammarna ligga lodrät jäms med skarven på toppen.
av Topgun

-Tyckte jag läste någonstans i forumet att: vevxelns' remskiva sitter bara på en "kil"
och "kan mycket väl" inte sitta rätt?? (Om nu så är fallet?) Hur går man då till väga då? för att veta vevaxelns nolläge?....*hnm .. :???: :???: :?: :?: :?:

-jag tror de var "professorn" 'pettson* som nämnde nåt om de..? (-jag kan ha fel.....) :lol:

-jag skall ta' en sväng ut idag å köpa "låsverktyget" för kammarna iaf så blir de kanske lättare? :D :D
Köra EX90 med släp

Det är ju troligt att en husvagn skapar myc[…]

Hur ser det ut på vänstra sidan då[…]

Volvo car UX

La in den nu, gick på 10 min bara.

Hjulinställning

Hej! Kom du någonstans med detta? Nyss f&ari[…]