Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VaCUm
Mina växlar går lite tungt efter längre körningar. Troligtvis samma sak här. Har aldrig bytt olja i lådan. Hur mycket jobb är det att byta och vad går en bra olja på?
av Arne
Når man smörjer splinsen på axeln tror jag att det ska vara nåt grafitbaserat fett så det inte fastnar lamellspån som gör att kopplingen börjar kärva på axeln.
av volvopia
Det är heller inte omöjligt att det är växellådan som är på väg att paja. Det började likadan på min 745:a med att den var trög å få i växel. Då var både växellådan och kopplingen paj. Men som tur var sluta jag köra med bilen innan jag fick oljud i lådan, så det gick att renovera.
av månne
Ok, kanske får ge mig på att plocka ner lådjävel å koppling snart då..

Till Vacum: Att byta växellådsolja är lätt:

Hissa upp bilen

På växellådans vänstra (förarsidan) sida sitter två bultar, den övre är nivåcheck samt påfyllningsplugg. Den undre är avtappningsplugg,

Kolla först att påfyllningspluggen går att lossa innan du tappar av den gamla oljan, man vill ju inte stå med torr låda..

Lossa sedan avtappningsbulten och var beredd med en gammal dunk eller nåt..

När allt runnit ut sätter du tillbaks nedre bulten och fyller på i den övre tills det rinner ut (du behöver en flaska med lite slang så du kommer åt, finns färdigt på många oljor).. Sätt tillbaks bult = klart!
Användarvisningsbild
av VaCUm
Tack månne.
Hur mycket olja behövs det och vad brukar den kosta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
M46 2,6L
M47 1,6L
av månne
Hejsan!Ville bara rapportera att felet är åtgärdat :-) Det var mycket riktigt lamellen som kärvade på axeln.. En ordentlig omgång med stålborste och ett uns fett gjorde underverk. Medan det hela var demonterat passade jag även på att byta lamell, tryckplatta å uttrampningslager med. Vet ej till vilken grad detta hjälpte, men splinesen som lamellen löper på hade någon hård beläggning på sig som man som sagt fick borsta bort.. Även kulan där växelväljaren (eller vad den heter) går in i lådans hölje kärvade och fick sig en omgång fett..

Nu växlar den smidigt som fan och jag är sjukt nöjd!!
Tack för alla tips !!!
av Mattias Jönsson
Jag har samma problem med tröga växlar, speciellt ettan vid stillastående.

En kompis som kört mycket banracing hävdar att RedLine-olja är det enda som gäller i växellådan och att det har löst många problem för honom, både i racingbilarna och i hans "vanliga".

Någon som kör med RedLine? Och i så fall, vilken typ?
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]