Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
När man rengör gasspjället. Ska man bara använda en trasa eller kanske något lösningsmedel?. Jag har en V70N 2.4 170 som är producerad v34 2002 dvs. sista veckan på modellåret. Tittade nyss under huven och såg att det satt den Italienska "Magnetti mannelli" ETM:en. Har de gjort någon uppdatering på dessa?

/Henrik
av jbl
Du kan använda startgas som rengöring tillsammans med trasa. Vet inte om några förbättringar är gjorda på MM.
av ontop
Brainded skrev:
ontop skrev:Min V70 2,4 -04 drar normalt vid acceleration från stillastående i ca 1 sek till ca 1200 rpm sedan avtar accelerationen utan påverkan från mig, jag får då kompensera med mer gas för att komma iväg med resultatet att färden blir ryckig. Felet uppstår endast på ettan men det kan bero på att jag inte kör i detta varvtalsområde på någon annan växel.

Kan det vara luftmassemätaren eller gasspjället? Kan man kolla det på något sätt? En felkod återställdes vid service nyligen av Volvo men jag fick aldrig reda på vad det var.

Har dessutom problem med att trean är svår att få i vid växling från tvåan då bilen är kall, justeringsfråga? Tips mottages tacksamt.

Tonny
Angående trean så har jag också problem där. För några veckor sedan skulle jag göra en omkörning och växlade ner på trean, men när jag tryckte på gasen så varvade motorn bara, neutralen låg i och jag misstänkte att jag inte lagt i växeln riktigt bara. Men idag när jag körde så låg växeln verkligen i och den spottade ur den. Liknande problem du har eller bara att lägga i den?

/Anders
Lägger jag i den som vanligt hoppar den ur, dvs till neutralen. Men tar jag i (då rasslar det i växellänkaget dock ej i kuggarna) får jag i trean, men normalt brukar jag få lirka i 3:an och då går det bra.

Tonny
av ontop
Uppföljning:
Motorlampan började lysa halvvägs till Sälen, 120 mil senare slockande den.
Lämnade bilen till Volvo, fel på VVT systemet. De bytte VVT-kit + kamrem till kostnad = noll. Symptom bättre men inte bra. Lampan är i alla fall släckt...

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]