Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:D5 automat har gått från 6,8l/100km till 6,4l/100km på pappret och då hamnar man väl på 8.1l/100km istället för 8.5l/100km verklig förbrukning.
"alltid något" som Fan sa när han fick syn på Åmål. 8)
Om det är viktigt för dig sååååå ... Sluta klaga på din förbrukning, gör något åt den istället, det gjorde jag.

Bytte aut -> manuell så
-nu spara man 30% diesel och åker superbilligt/snålt
-sparar 16.000 i inköp,
-får snabbare acc,
-högre toppfart
-slipper oroa sig för framtida byte av automatlådan för 40 tusen

Visst är det slappt att slippa växla själv men priset av allt man förlorar är inte värt det, när volvo släpper en DSG/Powershift blir det andra bullar.
Jag har stoppat i en Polestar istället så jag har fått lite mer effekt för dieseldropparna som endå försvann.....
Volvo trenger en høyeffektiv 2.0 liter diesel. En motor som kan anvendes i de fleste modeller.
Noen land har en stor avgiftsøkning på motorer over 2.0 L.
Tror faktisk Volvo har fått til et godt alternativ.
Men det blir jo selvsagt ingen 2.4D eller en D5, når det kommer til kjørbarhet.
philipsguy skrev:Enligt v70-broschyren för my 11 giltig från april 2010 drar v70 d5 6,4 resp 6,9 l per mil allt annat låter orimligt i mina ögon...
Jag mailade volvo följande fråga :

"Hej vad är det för förbrukning somgäller för en v70 d5 2011. är det den info som finns i pdf-katalogen eller den som ligger under http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... -spec.aspx som gäller ? det står nämligen olika"

och fick detta svaret :

"Tack för ditt mail.
Informationen som finns på hemsidan är korrekt, skall meddela ansvarig om felet."

Så det verkar vara korrekt att d5 drar ungefär som en d3. Sen om det beror på att man startar på 2:an eller vad någon sa i nån spec körcykel har jag ingen aning om. Det borde ju iaf inte påverka vad bilen drar på landsvägsmomentet.
sweborn skrev:Då var det ju helt meningslöst att minska cylindervolymen i D3.
.
Ja, åtminstone för kunden eftersom den verkar prestera sämre i alla avseenden... men kanske billigare att tillverka för Volvo? Stordrift då den även finns i 30/40/50? Möjligen går den aningen tystare?'
PH
Twendor skrev:Volvo trenger en høyeffektiv 2.0 liter diesel. En motor som kan anvendes i de fleste modeller.
Noen land har en stor avgiftsøkning på motorer over 2.0 L.
Tror faktisk Volvo har fått til et godt alternativ.
Men det blir jo selvsagt ingen 2.4D eller en D5, når det kommer til kjørbarhet.
Jag tror också på det som Tewndor skriver för samma sak gäller nämligen 2-liters bensinarna. De släpps först i länder utanför sverige där det finns skattegränser på 2 liter, dvs motorer över två ltier straffas ut kraftigt skattemässigt.

Jag letade febrilt på Volvos hemsida efter när 2-liters bensinarna (GTDi) släpps men det står bara att de släpps senare då andra länder i Europa har prioriterats pga skattesättningen på motorer över två liter i dessa länder.

Dock kan jag hålla med om att det är ett misslyckande rent förbrukningsmässigt men kanske är det något som man kan lyckas förbättra över tid? D5:an har man haft många år på sig att finslipa och även om D3:an är samma grundkonstruktion skiljer det ändå lite mer i och med ändrat slag etc. Jag sitter och funderar på om det inte hade varit mer optimalt för förbränningen/förbrukningen att förändra både borrning och slag men att man valt att behålla samma cylinderdiameter/borrning av kostnadsskäl. Jag har iaf för mig att cylinderdiametern är oförändrad. Ren gissning dock :D
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:D5 automat har gått från 6,8l/100km till 6,4l/100km på pappret och då hamnar man väl på 8.1l/100km istället för 8.5l/100km verklig förbrukning.
"alltid något" som Fan sa när han fick syn på Åmål. 8)
Om det är viktigt för dig sååååå ... Sluta klaga på din förbrukning, gör något åt den istället, det gjorde jag.

Bytte aut -> manuell så
-nu spara man 30% diesel och åker superbilligt/snålt
-sparar 16.000 i inköp,
-får snabbare acc,
-högre toppfart
-slipper oroa sig för framtida byte av automatlådan för 40 tusen

Visst är det slappt att slippa växla själv men priset av allt man förlorar är inte värt det, när volvo släpper en DSG/Powershift blir det andra bullar.
Jag har stoppat i en Polestar istället så jag har fått lite mer effekt för dieseldropparna som endå försvann.....
OK, vad hände?
- snabbare, men märkbart/mycket?
- aningen snålare?
- växlar aut bättre?
- helhetsintryck?

Funderar själv på en D5 och då får det ju bli Polestar eller typ Rica...
perhall skrev: OK, vad hände?
- snabbare, men märkbart/mycket?
- aningen snålare?
- växlar aut bättre?
- helhetsintryck?

Funderar själv på en D5 och då får det ju bli Polestar eller typ Rica...
-Jag tycker att den har blivit kvickare, framför allt vid omkörning.
-Snålare tror jag inte att den blivit, har bara kört 100 mil ännu
-Automaten har växlat bra och mjukt sen bilen var ny, ingen skillnad, men den växlar lika långsamt på manuella läget.
-Ja, som sagt.. jag tycker den är lite mer på tårna när man trampar på, men i övrig så är det inte att man ropar halleluja vilken skillnad, men gång mässigt har jag inte haft några synpunkter, den har alltid gått bra....men jag får se efter några hundra mil ytterligare.

Man skall nog inte ha mer kraft på en FWD, tycker redan att det vill släppa väl lätt även att jag har 245 40 18, speciellt när man vill iväg snabbt och det minsta fuktigt.

Är inne på mitt 3e år med V40 201[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]