NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Jag har råkat ut för samma fel på min frus bil. Jag har lyckats med att ta bort klädsel, öppnat luckan och plockat isär låset. Förstår dock inte riktigt hur funktionen är när man ser motorn och dess tillbehör.
Några andra frågor
Hur kan jag enkelt kolla att mikrobrytaren i handtaget fungerar? och hur kollar jag att det kommer ström fram till elmotorn. Jag har kopplat tillbaka elmotorn med kontakten och tryckt på öppningshandtaget utan ngn reaktion hos motorn. Motorn är isärplockat och hur kollar jag enklast om den går eller är trasig?. Det är 4 kablar i kontaktstycket och vilken är plus och minus-

jag provade också att ta bort täcklisten på utsidan luckan (den med volvoemblemet) då jag tänkte kolla om den mikrobrytaren till öppningshandtaget är hel och att den får ström- Jag får inte bort listen trots att den är losskruvat. Den gungar löst, men jag vågar inte använda våld för då kanske kablarna dras sönder. Hur gör man?

Det sitter också en mikroswitch på motorn till låset. Vilken funktion har den?

Många frågor och tacksam för alla seriösa svar.. Det gäller en S40N-04
Ulf
Hej igen

Hoppas någon har sett mina tidigare frågor angående:
1. Hur kan jag enkelt kontrollera att det finns ström fram till mikrobrytaren i handtaget och att den fungerar?
2. Hur tar man bort täcklisten utanpå luckan som inte lossnar utan bara "gungar" när jag tagit bort de 4 skruvar som håller fast den. Gissar att det är den vägen man kan komma åt mikrobrytaren?
3. Hur hittade du kabelbrottet i kabeln?
Jag har nu bytt låset till ett nytt utan resultat. Detta lås har emellertid en liten vajer så det går att öppna manuellt.

Det tyder på ett elfel och jag har kollat att det finns ström till skyltbelysningen, men hittar ingen säkring som gäller specífikt för bakluckelåset. Alla övriga elsystem verkar fungera och inte heller har jag fått ngt felmeddelande.
Tacksam för synpunkter och svar hur jag ska fortsätta felsökandet och ev.åtgärder.
Ulf
av Ulf13
Hej
Tack för ditt svar XC70. Det hjälpte mej att ta bort täcklisten och dessutom att kortsluta kontakten och då fungerade låset.
Jag utgår därför att det inte är fel på elmatningen eller själva låset som jag nu ändå har köpt ett nytt, som dock har mekanisk öppningsmöjlighet. Det kommer därför att monteras i stället för det gamla.

Det måste då väl vara fel på mikrobrytaren, och den sitter integrerat i hållaren för skyltbelysningen.
Fråga:
Måste man byta hela hållaren inkl,skyltbelysning och mikrobrytare, eller finns det ngt sätt att endast byta själva mikrobrytare? Hur gör man i såfall?
Tack sam för svar
Hälsar
Ulf
av VXC70
man byter enbart själva brytarn. var ett tag sedan jag gjorde detta men ta nya brytarn och demontera gamla o ha koll så ska de nog gå. så krångligt är det nog inte.

vad har du för årsmodell? och modell?
Och Art nummer på den med mekaniska möjligheten till att öppna? :P
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ditt problem med elöppningen är troligen där kablarna går från kaross över till baklucka. Har du kollat säkringar förresten?

Mvh GK
av Ulf13
Hej igen

Jag har försökt att ta bort den gamla microbrytaren. men den verkar nästan vara limmad i hållaren och det går nog inte att ta bort den utan att bryta sönder hållaren.
Bilen är en en S40N -04 med lågt chassinr.
Reservdelens nr är: 31276697
Ulf
av Ulf13
Betr säkringingen , så har jag inte hittat ngn som avser enbart bakluckelåset. Men jag har mätt och det är ström framme vid låset och jag har lyckats få det att öppna genom att kortsluta anslutningen. Min slutsats är att det inte är kabel eller elfel utan det sitter i microbrytaren som jag inte får ngt utslag på när jag mäter den.
Ulf

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]