Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Min är ganska lugn på tomgång, förutom när den är kall, men den är ju inte 100% så ja ska kolla över det här idag och jaga rätt på nål, munstycke och membran i veckan
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Liten uppdate

Konstaterade att jag har en strombergarförgasare trots allt, MEN den har ändå gult lock och som sitter lite på sidan...

Men iaf:

-Jag fyllde på olja ( var ganska dåligt med sånt ), men det gjorde ingen märkbar förändring.
-Har konstaterat att det var svårare än jag kunde tro att hitta nål/munstycke, stiwema här hade fan inget alls... Så får jaga på någon annan butik.
Användarvisningsbild
av Sparkz
B21 hade stromberg eller SU, svart lock i mitten. Man fyller olja direkt i dämpcylindern.

B23 hade Pierburg eller DVG (Samma förgasare, men det ena företaget köpte upp det andra eller nåt sånt så dom bytte namn), gult lock på sidan. Oljan fylls i en behållare, ett litet rör ser till att oljan kommer till dämpcylindern med hjälp av hävertprincipen.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Sparkz skrev:B21 hade stromberg eller SU, svart lock i mitten. Man fyller olja direkt i dämpcylindern.

B23 hade Pierburg eller DVG (Samma förgasare, men det ena företaget köpte upp det andra eller nåt sånt så dom bytte namn), gult lock på sidan. Oljan fylls i en behållare, ett litet rör ser till att oljan kommer till dämpcylindern med hjälp av hävertprincipen.
Men ändå så står det stromberg på locket på förgasaren, och jag har b23. Kanske nån mupp som pillat dit en b21 förgasare då? :???:

Sen en grej till:

jag konstaterade att jag inte har någon backelitbricka mellan förgasare och insug, men ska man verkligen ha det på b23? Vet att det är ett måste på b18/20, men b23 insug blir ju inte lika varma i och med förvärmekanalerna...

Och ytterligare en sak:

Motorn verkar gå snålt, tändstiften är vita, och inte tvärt om. När munstycke/ nål är slitna så blir det väl tvärt om, att förgasaren ger mer bensin? Eller är detta ett tecken på att membranet är kasst så att förgasaren inte öppnar ordentligt?
av Rådlös
Bakelitbrickan, värmeisoleringen, på min -78 var den av grön plast, var ett nödvändigt ont för på den tiden, runt 70 - 80-talet, hade inte bensinen samma kvalitét som i dag. Det handlade om ångbildninigspentabilitét, tror jag det hette. Du kan säkert söka på detta.
Hursomhelst så var det så att varma sommardagar blev det ånglås i förgasarna. Värmen från motorn och utomhusluften blev för mycket för förgasaren. Bensinen övergick till ånga redan i "förväg", så att säga. Flottörhuset fylldes inte och motorn stannade på tomgång. Jag hade en 240 med automat, och då kan var och en tänka sig hur det var i kökörning och vid rödljus! :evil: :-O) :twisted:
Detta var ett känt fel på Volvofabriken, men dom ville först inte kännas vid det. (Jag har senare i tiden träffat på personer som såg och jobbade med detta på "insidan", alltså på nära håll i fabriken, men det fick inte spridas utåt i någon större grad. Även bensinbolagen drog sig ifrån sitt ansvar i början). Den här värmeisoleringen var en halvhjärtad nödåtgärd, men inte 100% effektiv. Ånglåsen uppstog i alla fall. Så småningom blev det nya kvalitetskrav på bensinen och problemet försvann. Man bytte även förgasare och laborerade med kompressionen, och kanske att det förbättrade förhållandena någon liten procent?
Så om du har en värmeisolering i dag, torde den nog inte ha så mycket nytta. Men för säkerhets skull kan du ju experimentera lite nu under sommaren. Passa på en dag när det är 25°C eller mer, ta bort brickan. Kör bilen ordentligt varm, stanna och låt den gå på tomgång någon minut som om du stog i en kö eller vid ett rödljus. Om motorn dör då, så har du fått ånglås. Experimentet är ofarligt, den startar efter att ha fått kallna några minuter. Och det är klart, den kallnar fortare om du öppnar huven och fläktar på förgasaren. Du kan även lägga en fuktig och kall trasa runt förgasaren.
Av det här förstår du att det här exeperimentet inte bör göras mitt i trafiken, utan på din parkeringsplats, bakgård, garageplan etc. etc. Stannar den, så har du risk för ånglås. Stannar den inte under några förhållanden, så är troligen isoleringen överflödig.

En egen fundering, som jag inte har prövat i det här fallet*: All bensin numera innehåller 5% etanol. Etanol har en högre ångbildningstemperatur än bensin. 10 - 20°C mer. Det förbränns dessutom effektivare (och ger mer kraft?) vid högre temperatur än bensin. Därför föreslår jag att du kan öka etanolinnehållet lite mer, tanka först några liter E85 när du fyller tanken. Som jag ser det borde du minska risken för ånglås. En förgasarmotor anses klara ca 10 - 12 % etanol i bensinen utan någon som helst åtgärd. Prova dig fram.

*Däremot har jag under mer än 4 ½ år, och ungefär lika många tusen mil, kört min 240 -92 med insprutning på en 30% etanolinblandning, utan någon som helst konvertering eller åtgärd. Bilen går problemfritt än i dag.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag har inte stött på några som helst problem med ångbildning, inte ens när jag kokade motorn uppkom detta.

Det enda bekymret jag har är att motorn blöddrar ibland på lågvarv vid acceleration, och att han verkar gå torrt. Slö är han också och bensinförbrukningen kunde ju ha varit lite mindre. Trodde detta hade något med brickan att göra men som du beskriver problemet så verkar det ju inte så ;)
Användarvisningsbild
av dalle76
om det sitter en b21 förgasare på som du eventuellt misstänkte så kan det vara en orsak det är nämligen inte samma munstycke i dom. dock är själva förgasaren likadan
Användarvisningsbild
av bensinskalle
dalle76 skrev:om det sitter en b21 förgasare på som du eventuellt misstänkte så kan det vara en orsak det är nämligen inte samma munstycke i dom. dock är själva förgasaren likadan
Jo de är precis vad jag tänkte på, för det är ju en stromberg och om den förgasaren bara förekommer på b21 så måste det ju vara så........
Användarvisningsbild
av dalle76
hej igen kanske inte riktigt samma problem som dina men en bra tråd om problem med en volvo förgasare att läsa. bara ett tips http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=84261&p=1
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Tack för tipset ;) har kollat igenom lite snabbt men ska sätta mig in i det där lite mer sen.

MEN, jag har funderat lite mer nu. Bilfan gick ju bra i vintras (!) och då om någon gång skulle den ju ha hackat som fan om den gått snålt p.g.a. liten gasare. Sen kom jag och tänka på att jag har ju kokat min motor ett par gånger nu på våren p.g.a. vattenpump som läckt som ett såll, så det kanske är topplockspackningen som är kass? När jag tänker efter har jag inte haft problemet innan motorn gått varm någon gång, och när jag kokade motorn sista gången ( och kokade rejält ) så gick den skitkasst just då...

Hur pass känsliga är topparna och topppackningarna egentligen? Jag tycker ju det ska krävas mer än ett par kokta ägg innan toppen ska bli skev och packningen gå... Körde min folkracebil en final utan vatten i motorn och hade fin komp efteråt, fast veven var skuren...

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]