- mån 21 jun 2010, 12:33
Bakelitbrickan, värmeisoleringen, på min -78 var den av grön plast, var ett nödvändigt ont för på den tiden, runt 70 - 80-talet, hade inte bensinen samma kvalitét som i dag. Det handlade om ångbildninigspentabilitét, tror jag det hette. Du kan säkert söka på detta.
Hursomhelst så var det så att varma sommardagar blev det ånglås i förgasarna. Värmen från motorn och utomhusluften blev för mycket för förgasaren. Bensinen övergick till ånga redan i "förväg", så att säga. Flottörhuset fylldes inte och motorn stannade på tomgång. Jag hade en 240 med automat, och då kan var och en tänka sig hur det var i kökörning och vid rödljus! :evil: :-O) :twisted:
Detta var ett känt fel på Volvofabriken, men dom ville först inte kännas vid det. (Jag har senare i tiden träffat på personer som såg och jobbade med detta på "insidan", alltså på nära håll i fabriken, men det fick inte spridas utåt i någon större grad. Även bensinbolagen drog sig ifrån sitt ansvar i början). Den här värmeisoleringen var en halvhjärtad nödåtgärd, men inte 100% effektiv. Ånglåsen uppstog i alla fall. Så småningom blev det nya kvalitetskrav på bensinen och problemet försvann. Man bytte även förgasare och laborerade med kompressionen, och kanske att det förbättrade förhållandena någon liten procent?
Så om du har en värmeisolering i dag, torde den nog inte ha så mycket nytta. Men för säkerhets skull kan du ju experimentera lite nu under sommaren. Passa på en dag när det är 25°C eller mer, ta bort brickan. Kör bilen ordentligt varm, stanna och låt den gå på tomgång någon minut som om du stog i en kö eller vid ett rödljus. Om motorn dör då, så har du fått ånglås. Experimentet är ofarligt, den startar efter att ha fått kallna några minuter. Och det är klart, den kallnar fortare om du öppnar huven och fläktar på förgasaren. Du kan även lägga en fuktig och kall trasa runt förgasaren.
Av det här förstår du att det här exeperimentet inte bör göras mitt i trafiken, utan på din parkeringsplats, bakgård, garageplan etc. etc. Stannar den, så har du risk för ånglås. Stannar den inte under några förhållanden, så är troligen isoleringen överflödig.
En egen fundering, som jag inte har prövat i det här fallet*: All bensin numera innehåller 5% etanol. Etanol har en högre ångbildningstemperatur än bensin. 10 - 20°C mer. Det förbränns dessutom effektivare (och ger mer kraft?) vid högre temperatur än bensin. Därför föreslår jag att du kan öka etanolinnehållet lite mer, tanka först några liter E85 när du fyller tanken. Som jag ser det borde du minska risken för ånglås. En förgasarmotor anses klara ca 10 - 12 % etanol i bensinen utan någon som helst åtgärd. Prova dig fram.
*Däremot har jag under mer än 4 ½ år, och ungefär lika många tusen mil, kört min 240 -92 med insprutning på en 30% etanolinblandning, utan någon som helst konvertering eller åtgärd. Bilen går problemfritt än i dag.