Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Loner skrev:
Arnold skrev: Klarar du dig med 0,7 - 0,8 på en 850/855 så kan du hoppa och vara lycklig.

Nu sålde jag min -92:a för 5 år sen, men den hade dragit 0,84 i snitt om jag minns helt rätt dom år jag ägde den.

/L
Ja, men det är nog väldigt ovanligt. Gamla Volvo har aldrig varit bensinsnåla bilar. Har själv en 855 av år 97, visserligen en GLT. Den tar 1 liter på landsvägen och i stan snackar vi om 1,5 liter. Och det beror inte på högerfoten. Har ställt frågan om den höga bensinförbrukningen tidigare på forumet men jag har inte fått något klart svar.
Användarvisningsbild
av Severin
Arnold skrev:Ja, men det är nog väldigt ovanligt. Gamla Volvo har aldrig varit bensinsnåla bilar. Har själv en 855 av år 97, visserligen en GLT. Den tar 1 liter på landsvägen och i stan snackar vi om 1,5 liter. Och det beror inte på högerfoten. Har ställt frågan om den höga bensinförbrukningen tidigare på forumet men jag har inte fått något klart svar.
Jävlar va den va törstig, nu är min några år nyare men den är inte i närheten av dina siffror
av Arnold
Severin skrev:
Arnold skrev:Ja, men det är nog väldigt ovanligt. Gamla Volvo har aldrig varit bensinsnåla bilar. Har själv en 855 av år 97, visserligen en GLT. Den tar 1 liter på landsvägen och i stan snackar vi om 1,5 liter. Och det beror inte på högerfoten. Har ställt frågan om den höga bensinförbrukningen tidigare på forumet men jag har inte fått något klart svar.
Jävlar va den va törstig, nu är min några år nyare men den är inte i närheten av dina siffror
Jävligt törstig kan man lungt säga. Man kan ju hålla sig för skratt när man ser nålen i bensinmätaren sjunka. Vet inte hur jag ska komma tillrätta med problemet.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
För dem pengarna hade jag letat på den finaste 940/945 som ryms inom budgeten. Inte världen mest spännande bil, men jag tror det är ett vettigare köp än en jämförbar 850.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är lite inne på samma sak som Marlboroman. 850 kanske är svår att få i vettigt skick för 10-15k
240, 740 eller 940.
240 har sämre rostskydd och har säkert sämre säkerhet också, men i den prisklassen går det nog att få en i bra skick. Välj en av de senare årsmodellerna i så fall.
740 och 940 är väl lite bättre komfortmässigt.
Det där med bränslesnål kanske du inte ska hoppas allt för mycket på om du vill satsa på gammal Volvo :wink:
av erc
Vissa ägare har ALLTID lägre bränsleförbrukning än vad som deklarerats av tillverkare. Eller lägre än vad som ens är fysiskt möjligt.

Många ägare av Chevy Vans påstår, på fullt allvar, att de lätt kör "på knappt litern".

Vissa tycks fastna i den föreställningen att färddatorns absolut lägsta uppvisade värde vid momentanförbrukning är identiskt med förbrukningen i landsvägsfart. Det är inte alltid nedförsbacke...

Det handlar om en avancerad förnekelseprocess. Inget annat.

En 850 drar inga nollsju. Ever.
Användarvisningsbild
av vetten
Du får nog välja mellan en "finare" 740-940 som kanske inte gått över 20000mil och i övrigt är välskött, eller en 850 som kanske har gått långt och en ganska tidig sån för den pengen och 7-900:serien är då en bil där dom flesta av barnsjukdomarna har gått över på och ju nyare desto bättre, medans 850-serien är en ganska ny bil från Volvo i den prisklassen som du har plånka till och som ju också har kvar dom flesta barnsjukdomar och som ännu inte var botade. Så mitt råd är att om du kan leva med att bilen är bakhjulsdriven så kolla efter en ur 900-serien.
Allt det där snacket om vad bilfaen drar är oftast när den är låg bara båg. Bilar drar bensin och ju äldre dom är och ju mer stadskörning det blir så ju mer drar dom, räkna kallt med att en så pass stor bil som det ändå är så drar den soppa, kanske om du åker mest landsväg 0,8-0,9 och med mest stadskörning 0,95-1,5, vid typ blandad, lika/lika 1,2.
900-serien är mycket vanlig så det är ganska lätt att hitta delar "runt hörnet" 850:in iofs. också men till tidigare modeller svårare på skroten, iallafall dom delar som oftast går sönder.
900-serien är ju också en mycket bekväm bil att åka i och hittar du en med fungerande klimatanläggning så är det väl bara och köp :-)-)
Tänk bara på att före jag tror -93 var det freon i ac-n vilket kan vara svårt att få tag i idag, men sen blev det ungefär det vi har idag, kommer inte ihåg vad det heter, men det kan du säkert få reda på här.
LYCKA TILL med ditt Volvoköp och behöver du hjälp så finns vi ju ALLTID HÄR :mrgreen:
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]