Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Enzo skrev: Men snälla du, det är väl upp till var och en att avgöra. Jag t.ex. betalar med glädje den extra krona eller två per mil det kostar att köra automat. Så vem är du att säga att det är för högt?

Om man bara räknade pengar skulle man ju knappast köpa ny bil, och i synnerhet ingen Volvo större än 1.6D.

Jag menar, du kör själv en i mitt tycke extremt överprissatt bil med minimal lastkapacitet och persontransportkapacitet. Det finns märken som levererar bilar som är mkt större, snabbare och driftssäkrare till lägre kostnad. Varför valde du inte en sån? ;)

Är du med?
Att en automat drar mer och att 2.4D knappast är en snåljåp är inga nyheter. Men Volvos Geartroniclådor drar oproportionerligt mycket mer drivmedel jämfört med den manuella. Den är helt enkelt ett dåligt köp.
av Moody
Har man sportbilsambitioner så kan jag tänka mig en manuell, men i en vardagsbil med dieselmotor tycker jag automaten passar perfekt. Merkostnaden är ganska liten i sammanhanget, och tror absolut den blir mer lättsåld som begagnad om några år.
av borstarmicke
Har automat i vår -10 V70 2.4D, funkar kanon, automat var dock min sambos krav, själv hade jag nog sparat 17000:- i inköp samt 1000:-/år i skatt och gått ner i förbrukning genom att ta manuell låda.

Mkt stadskörning? Automat alla dagar i veckan! Hatar att sitta i bilköer o rycka i växelspaken o koppla i tid o otid...

Fö. tycker jag att automaten trivs mkt bättre ihop med vår 2.4D än med -08 2.5T vi hade innan.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ett ord:

Provkör.

Fler ord: (1) Teknik & bränsle: Geartronic är - som nämnts - en gammal teknik, långt efter tyskarna, och inte speciellt optimalt programmerad för ekonomikörning. (Volvo är väl rädd för att den skall uppfattas som växlingsovillig om den växlade mera konservativt). (2) Bekvämlighet: Här finns inget att säga. Självklart är det mera bekvämt med automat. Vill man ha exakt kontroll över vilken växel som ligger i under stadskörning, kan man överväga manuell. (3) Stil: Ju större bil det är, desto mer apart är det att växla manuellt. En stor SUV växlar man inte manuellt, om det inte är en Landrover Defender eller liknande lastbilsliknande, ultrabruxig SUV.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Emiljonsson7 skrev:Min främsta motivering är att alla dieslar har ett relativt kortart användbart varvtalsområde och mycket kraftigt vridmoment.
Nej nej, helt tvärs om, D5an dubbelturbo drar som en elmotor från botten upp till maxvarv helt jämt.

Bara lägga i 6:a och åka på den hela dagen :mrgreen:

Skämt åsido, med nya dieselarna behöver man inte växla mycket.
av fredrikwt
Volvos låda må vara omodern jmf med tyska konkurrenter, jmf med japanskt är det dock framtid, om automat nu skulle gå att få... allt är relativt, körde Subaru innan, där är automatlådorna som hämtade från en blazer från -94.

Jag hade köpt automat för manuell om jag köpt nytt idag, till vår bil fanns det dock inte, och jag ville inte ha de gamla D5 eller 2.4d som nu bytes till 2010. Automat är underbart skönt annars, volvos växlar ju bra iaf tycker jag.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
VolvoB20 skrev:
Emiljonsson7 skrev:Min främsta motivering är att alla dieslar har ett relativt kortart användbart varvtalsområde och mycket kraftigt vridmoment.
Nej nej, helt tvärs om, D5an dubbelturbo drar som en elmotor från botten upp till maxvarv helt jämt.

Bara lägga i 6:a och åka på den hela dagen :mrgreen:

Skämt åsido, med nya dieselarna behöver man inte växla mycket.
Det jag syftade på är att en diesel gör mer nytta av automatlådan än en bensinare. Min 2,5FT har riktigt bra vrid för att vara en bensinare (340Nm) men den står sig ändå slätt mot dieselns 420 Nm. Dieseln går från noll till mycket högt vrid nästan omedelbart. Mycket aggressivare än bensinare. Och då kan jag tom tycka att min bensinare går från noll till "herrejösses" rätt fort. Även om det är en ny diesel så har de ett "berg" av vrid väldigt tidigt. D4:an har också kortare register än D5:an som ni kan se nedan när man tittar på vridmoment så visst har D5:an ett bredare register och klarar sig kanske bättre map detta men nu gällde frågan en 2,4D. jag skulle välja automat även till D5:an men helt en DSG om det funnits. Ni som kört Audis stora 3-litersdieslar med DSG håller förmodligen med.

Bild

Om en automatlåda gör sig bra så är det alltså på en diesel som jag ser det. Mer nytta där alltså än på en bensinare även om det är trevligt på båda:-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, D5an bättre register gör en himla skillnad

Och jag har provat "Direct Shift" i Audi och Passat, BMW mfl och blev helsåld på alla dessa.

Så himla gött att slippa slira bort en massa energi i convertern, funkar kanon även med små motorer. Tex deras 2 litrare,,,

Hallå Volvo sorry menar Geely när ska ni släppa en Poweshift/DSG till era större dieslar.... ?:-/
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: Hallå Volvo sorry menar Geely när ska ni släppa en Poweshift/DSG till era större dieslar.... ?:-/
De kan ju köpa en befintlig låda i morgon, om de ville, på samma sätt som de stoppade en Audi-diesel i Volvo på 90-talet.
av Lövet
Inte helt säkert att VAG är så sugna på att dela med sig av den tekniken riktigt än. DSG är utvecklad av Borg Warner och sålt på licens till VAG så länge det kontraktet gäller stannar nog DSG lådorna inom VAG.

Powershift lådan är ju dock utvecklad av Getrag så det går säkert att ligga på dem att utveckla till fler modeller. (Om man är villig att dela kostnaden)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

AC & kylfläkt

Den jag fick av aeromotors var öppnad den me[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]

Kort uppdatering: bilen har startat utan problem v[…]