Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VS60
Tack för alla era svar!
Jag blev lite lättad, att det var inte någon med bilen, blir bara :twisted: hela tiden när jag får fel på bilen, special när man köper en ny bil som inte äns en vecka gammal i min ego.
Varför skulle jag göra fyrahjulsjustering, däck är splitter nya, inte äns en vecka.

Har ni något tips vad är för slags däck eller märke man kan köpa för att bli av med denna konstiga känsla under färden?

Volvo S 60 – 02 170hk
av Mikael G
VS60 skrev:Tack för alla era svar!
Jag blev lite lättad, att det var inte någon med bilen, blir bara :twisted: hela tiden när jag får fel på bilen, special när man köper en ny bil som inte äns en vecka gammal i min ego.
Varför skulle jag göra fyrahjulsjustering, däck är splitter nya, inte äns en vecka.

Har ni något tips vad är för slags däck eller märke man kan köpa för att bli av med denna konstiga känsla under färden?

Volvo S 60 – 02 170hk
Jag vet inte hur pass det intressant det är med mina erfarenheter efter som jag kör en AWD. Men jag kör iaf på friktionsdäck som heter Pirelli Winter 210 Snowsport och bilen ligger som ett strykjärn på vägen och bakvagnen släpper aldrig utan att ha blivit kraftigt provocerad först.
Användarvisningsbild
av henka35
Jag tror inte det är fel på däcken. Lämna in bilen och be dem fixa felet. Du har ju 6 månades MRF garanti om du har köpt den hos en MRF handlare.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
satsa på H däck så blir det bättre.
polisbilarna har fått en kraftigare bustning i bkvagnen för att motverka detta, den fins att köpa till V70N Vet inte om den passar på S60
Användarvisningsbild
av VS60
Åkte till OKQ8 idag och kollade lufttryck på bilens däck, hade 2,5 fram och 2,5 back.
Höjde till 2,6 fram och 2,6 back samma känsla, även kändes att bilen blev mer instabil än det var.
Åkte tillbaka höjde till 2,8 fram 2,8 back, dålig ide, bilen blev total instabil.
Sista jag gjorde sänkte till 2,2 farm och 2,1 back, bingo, bilen blev mer stabilare på vägen men känsla kvarstår, special när man kör i lite högre hastighet. Som CarMan hade skrivet att dessa däck ganska instabila, kanske har han rätt. För att däck är ganska mjuka, och bilen vägen 1600kg, kanske skulle dem vara mer stabilare om man hade toyota som väger runt 1200kg. Ska åka till verkstad om några timmar, får ser vad dem kan säga om det. Återkommer med verkstad motivering.

Volvo S 60 – 02 170 hk
av BG
VS60 skrev:Åkte till OKQ8 idag och kollade lufttryck på bilens däck, hade 2,5 fram och 2,5 back.
Höjde till 2,6 fram och 2,6 back samma känsla, även kändes att bilen blev mer instabil än det var.
Åkte tillbaka höjde till 2,8 fram 2,8 back, dålig ide, bilen blev total instabil.
Sista jag gjorde sänkte till 2,2 farm och 2,1 back, bingo, bilen blev mer stabilare på vägen men känsla kvarstår, special när man kör i lite högre hastighet. Som CarMan hade skrivet att dessa däck ganska instabila, kanske har han rätt. För att däck är ganska mjuka, och bilen vägen 1600kg, kanske skulle dem vara mer stabilare om man hade toyota som väger runt 1200kg. Ska åka till verkstad om några timmar, får ser vad dem kan säga om det. Återkommer med verkstad motivering.

Volvo S 60 – 02 170 hk
Kör du 15, 16 eller 17" och vilket h-index?? Jo, Carman har nog rätt. Även jag fick veta att Gislaved och Nokian är lite mjukare än andra däck, men för den skull får de ju inte vara instabila. Så lite lufttryck som du har nu så får du vara försiktig när du som du säger kör i högre hastigheter. Kontakta din handlare snarast.

/BG
av Ronin
Kör själv på Continentals dubbfria däck, 15", och kan bara bekräfta känslan som trådskaparen beskriver. Däcksidorna är för mjuka och på torr asfaltsväg så känns det som bilen "ormarsig" fram. Lufttryck 2,5 bar fram och bak.

Blev lite bättre när temperaturen sjönk en bit under nollan och gummit hårdnade något. Är dock fortfarande stor skillnad mot sommardäcken.

Men,men, jag är i övrigt så nöjd med funktion på vinterväglag och is samt med komfort (läs ljudnivå) samt att man slipper en del av asfaltsstänket, så det får väl gå ändå...
av Teemu
kände också av detta "ormande" efter att åkt 17" lågprofil hela sommaren. Blir ju betydligt mer däcksida med 15" och högre profil. Efter bilbytet är jag hittills helnöjd med dom Michelin Ivalo 16" som sitter på bilen nu. Får väl se hur det känns nästa vinter efter att ha åkt 17" under sommaren igen.
Användarvisningsbild
av VS60
Jag skulle återkomma med uppgifterna från verkstad. Åkte till BraBil i Norrtälje där jag köpte bilen. Vad trevliga dem allihopa, så varm bemötande får man inte så ofta nu för tiden, och mekaniker var duktiga som kunde hitta och åtgärda felet.
Bilen hade följande fel.
1. Stöddampare vänster back
2. inställning på Toe höger back var 26*
Väntade några timmar på bilen, resultatet av reparation blev perfekt.
På vägen hem den konstiga känslan försvann, men däcken är ganska mjuka, CarMan hade rätt. Det känns fortfarande att bilen gungar lite gran men inte på samma sätt som det var innan att man nästan tappade kontrollen över bilen, special när man gjorde omkörningar.

Jag kör på Gislaved Nordfrost 3 195/65/15 dubb 2,5 bar fram och back.
Aldrig i livet kommer jag att köpa mer Gislaved däck.
Jag tackar alla som hade svarat och delat med sig sin erfarenhet och upplevelse, trots att däcken mjuka och instabila så hade jag fel på bilen också.

Volvo S 60 – 02 170 hk
Användarvisningsbild
av CarMan
VS60 skrev:Jag skulle återkomma med uppgifterna från verkstad. Åkte till BraBil i Norrtälje där jag köpte bilen. Vad trevliga dem allihopa, så varm bemötande får man inte så ofta nu för tiden, och mekaniker var duktiga som kunde hitta och åtgärda felet.
Bilen hade följande fel.
1. Stöddampare vänster back
2. inställning på Toe höger back var 26*
Väntade några timmar på bilen, resultatet av reparation blev perfekt.
På vägen hem den konstiga känslan försvann, men däcken är ganska mjuka, CarMan hade rätt. Det känns fortfarande att bilen gungar lite gran men inte på samma sätt som det var innan att man nästan tappade kontrollen över bilen, special när man gjorde omkörningar.

Jag kör på Gislaved Nordfrost 3 195/65/15 dubb 2,5 bar fram och back.
Aldrig i livet kommer jag att köpa mer Gislaved däck.
Jag tackar alla som hade svarat och delat med sig sin erfarenhet och upplevelse, trots att däcken mjuka och instabila så hade jag fel på bilen också.

Volvo S 60 – 02 170 hk
Det är ju svårt att sitta här o vaeta om det är normalt, eller värre än normalt. lättast är ju att provköra bilen. va bra att du fick ordning på det.

Gjorde kontakterna lite större och då[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]