Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ripper500
Nu fick jag pris på Bilia, kamremsbyte 1936 kr.
Byte av vattenpump tillkom 2000 kr.

Då budgeten är låg för tillfället kör jag enbart på byte av kamrem och hoppas
volvos egna rekomendationer stämmer om vattenpumpen.

Konstigt att man fått så olika priser egentligen. Det lönar sig att fråga och leta.
De priser jag fick var ju 7300, 6000, 2800 samt 1900 kr.
av *pettson*
Ripper500 skrev:Nu fick jag pris på Bilia, kamremsbyte 1936 kr.
Byte av vattenpump tillkom 2000 kr.

Då budgeten är låg för tillfället kör jag enbart på byte av kamrem och hoppas
volvos egna rekomendationer stämmer om vattenpumpen.

Konstigt att man fått så olika priser egentligen. Det lönar sig att fråga och leta.
De priser jag fick var ju 7300, 6000, 2800 samt 1900 kr.
Frågan om jobbet är alltid detsamma. Innehållet i jobbet är aldrig detsamma i princip. Uträkningarna likaså är lika illa med.

Volvo tar 2000 för byte av kamrem inkl rem nära mej. Där byts inga rullar, spännare eller pump, det får du som kund återkomma till om det blir oljud och betala för allt igen. Allt sånt är merjobb och kostar extra.

Vänder jag mej till lokala autoexperten så byts inte remmen utan att samtliga rullar/spännare byts. Vet jag inte när vattenpumpen är bytt eller det inte finns dokumenterat så byts inte remmen utan att pumpen byts av säkerhetsskäl. Annars gäller inte dom försäkringar och garantier som finns. Vilket är helt rätt.
Plötsligt blev det lilla jobbet för 2000 *komplett* plötsligt ett jobb som blev betydligt dyrare vartefter man lade på innehåll i jobbet när det skulle vara *komplett* på ett annat ställe.
Det är lite som att klämma i med 2000kr för att byta aggregatrem medans kunden tror att det är byte inkl spännare och löprulle. Fast då skulle folk tycka det var rejält snaskigt tilltaget.
Att klämma i med 7300 är inte alls svårt om man använder autodata och blundar samtidigt. Då kan man välja kamremsbyte och sen byte av rullar osv. Tid som innehåller alla jobb utökas med separat tid för varje litet småjobb uppepå detta. Alltså ett rent handhavande fel, förmodligen medvetet eftersom probgrammet faktistk larmar. Då blir det tid utan dess like på att byta allt och därmed rejält med kosing.

Jag är däremot nyfiken på hur man får ett jobb med kamremsbyte inkl alla rullar och vattenpump att gå ihop överhuvudtaget för ca 3000kr. Förutsatt då att man inte rövkn.. alla kunder i orginalbutiken med sina kundpriser. Sanningen är väl den att det är precis vad man gör. Därför går det lätt ihop.

Du ska alltså stå för en rem, rullar, vattenpump och glykol. Samt avsätta 1timma och 40 minuter på jobbet.
Det ska till att delarna är brutalt billiga i inköp. Eller så blev timpenningen väldigt låg.
Jag vet vad jag satsar på eftersom man har råd att ha flashiga ställen.
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]