Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man sköljer ju lådan för att förebygga fel! När felet redan finns så ska man ha en väldig tur att det hjälper med oljebyte.
Jag tycker du ska skölja lådan, inte byta olja det blir så liten mängd så det inte blir nån skillnad. Om inte volvoverkstan vill göra jobbet, gå till nånanan!
Mvh Thomas
dieselmagnus skrev:Är oljan som hallonsaft behövs inte en sköljning utan ett byte av oljan. Sedan är sköljningen det bästa naturligtvis.
Hårklyverier kanske, men om oljan är som hallonsaft, behöver man byta överhuvudtaget då? Kan oljan försämras utan färgförändring?
Gelis
De tär DU som är kund. Vill du byta olja så SKA dom göra det.
Vägrar dom så gå till någon annan.
Av det man läst på olika forum så är det lådor som rullat väldigt mkt som får problem efter byte/sköljning.
Då massa koks kan stälal till problem precis som någon skrev här.
10000 mil är inget alls. Personligen skulle iallafall jag bytt olja, just för att man får ur det från skallen .
Precis som du säger finns det många tyckare i just detta ämne, och där utgör jag inget undantag.
Min åsikt är att man alltid ska byta bilens vätskor regelbundet om inget väldigt konkret talar för annat.
Automatbyte är ett såpass omfattande jobb och kostnad att man vid eventuella automatproblem förmodligen kommer fram till att det enklaste och billigaste är att skrota bilen. Och det svider ju om bilen i övrigt är fin!
Även om din bil bara gått 10 000 mil så är ATF-oljan över tio år, under denna tid och sträcka har följande hänt:
Den gamla oljans additiv är delvis nedbrutna.
Den gamla oljan är fylld med sediment från automatens naturliga slitage som magnet och filter inte kan fånga.
Trågets botten har ett lager sediment som är trevligt att ta bort. Även magneten har en stor stack med spån.
Oljan är omodern. Oljor utvecklas intensivt, och en tio år gammal olja har äldre design än dagens finare olja.

GM-lådan i T6an är känd för varierande kvalitet, och spontana ras har förekommit vid ett flertal tillfällen.
Dessutom anger många andra tillverkare att ATFen i deras automater ska bytas regelbundet. Varför det inte skulle behövas på Volvobilar kan man onekligen fråga sig.

Frågar man Bilia, Enekvist eller annan "erkänd" verkstad så menar de att ATF-byte är onödigt, liksom de även tycker det är onödigt att byta bromsvätska, servoolja (och växellåds- diff- vinkelväxelolja etc på andra modeller), vilket är direkt felaktigt.
Min personliga erfarenhet är tyvärr ett ganska stort ointresse hos dessa verkstäder. Gör man jobbet själv så vet man vilken kvalitet man får på jobbets utförande. Vet man bara vad man håller på med, är intresserad och accepterar att jobbet tar ett par timmar så utför man själv ett bättre arbete än proffsen. Utan tvekan.
Stämpeln i serviceboken får man däremot inte, vilket är att beakta om/när bilen en dag ska säljas.

Det som talar emot ATF-byte är förstås utgiften för själva oljan och filtret (packning behövs ej), sam risken för att det nya filtret är defekt, packningen börjar läcka eller annat oförutsebart.
Men den risken är i sanning mikroskopisk.

Min åsikt är glasklar: Byt ATF!
Senast redigerad av 2 Olle2, redigerad totalt 0 gång.
Skall man vara konspiratorisk vill kanske verkstäderna ogärna göra någon som helst service på en automatlåda, eftersom den som bildel är lite nyckfull och oförutsägbar, och det kan bli väldigt dyrt om det uppstår problem efteråt. Det är ju en dyr och känslig pryl. Många även större verkstäder befattar sig inte själva med reparationer. Bättre att låta bli den och istället låta ägaren ta smällen vid haveri.
Har kollat nogrannare på oljan, droppat av från oljestickan några gånger i en glasburk.
Oljan är klar röd ( hallonsaft) ser nästan ingen skillnad mot ny olja. Dock så luktar den lite sunkigt, inte bränt men lite skillnad i doft mot den nya oljan.
Men jag får väl ta mig tid att göra spolningen själv vartefter.
Gelis skrev:Har kollat nogrannare på oljan, droppat av från oljestickan några gånger i en glasburk.
Oljan är klar röd ( hallonsaft) ser nästan ingen skillnad mot ny olja. Dock så luktar den lite sunkigt, inte bränt men lite skillnad i doft mot den nya oljan.
Men jag får väl ta mig tid att göra spolningen själv vartefter.
Skulle jag vara dig skulle jag alla gånger byta olja.

Kan ha fel men har inte hört många som kört med en autoamt över 25000 mil utan att ha bytt olja i dom regelbundet, dom flesta brukar ha fått problem innan 25000 mil som gjort att lådan behövt större reprationer och oljan då blivit bytt.

Sen är det ju väldigt intressant att Volvo rekomenderar i sina papper till i alla fall XC70 att Taxi ska byta vid 7500 mil. Min gissning blir i det här fallet att man helt enkelt räknar med att en privat såld bil som inte används i näringssyfte sällan körs mer än ca 25000 mil innan den skrottats och det är vad jag hört genom åren av bland annat taxi folk ungefär vad en automat klarar utan service. Visst det blir ju då en miljövinst och det är ju bra, så vet man med sig kommer skrota den innan 25000 mil och vill göra en miljövinst kan man ju hoppa över oljebyttet.men man byter ju knappast en automat så om man som i mitt fall räknar med att bilen ska gå långt och vill ha ett bra andrahandsvärde på den så är det ju stor vinst att kunna uppvissa att oljan är bytt regelbundet.

skulle ju till exempel själv inte våga köpa en automat bil som gått 20000mil utan oljebyte om jag inte kunde komma överens med säljaren om att pruta av halva kostnaden för ett byte av låda. Dessväre brukar det ju vara så dyrt att det inte ens lönnar sig att byta låda. Har en vän där lådan paja på hans bil den hade gått 16000mil och han sa den gick bra och helt plötsligt börja den växla konstigt och efter ett par växlingar så gick den inte alls längre hade då gått 16000 mil troligen utan någon servide på lådan för han sa att oljan var mörk i den och reprationen gick på 38000kr med en begagnad låda från skrotten som tur var precis efter han köpte bilen och han hade fått blocket försäkring från säljaren på bilen annars hade det inte vart någon ide att byta låda han köpte bilen för 50000kr.

Har en autoamtbil som jag bytt på var 6000 mil sen ny byte även filtret som bara är en stål sil i dena låda vid 25000 mil men var inte nödvändigt egentligen men Taxi folket gör så på denna bil modell och den har gått 34500mil nu och växlar fortfarande helt utan slirningar snarare så att den blivit lite hårdare vid växlingarna än den var när den var ny. dena bil har mestadels gått i stadstrafik med många start och stop smat haft släp efter sig en del ochså. Men ändå fungerat perfekt i lådan och oljan är helt klarröd. har gjort så på den att låtit pluggen vara öppen hela natten då kommer 6 liter ur den och den rummer 8 liter. Aldrig spolat den utan bara bytt så.

tyvärr så verkar det knepigt på dessa volvo automater i alla fall XC70:ins att ta ner tråget och gör rent i det samt att torka av magneterna som jag gissar sitter där även på dessa automater? så brukar det vara på automater samt att det även brukar sitta ett filet antingen av papper eller stål sil som man kollar hur mycket som sitter där.

Köpte min XC70 för ett par månader sen och min far köpte en också efter ha kört min, min har gått 15000 mil nu utan byte av olja i lådan och min fars har gått 8000 mil. Båda bilarna är full servade och i mycket bra skick och båda är av 2004 års modell, med andra ord borde dom gå helt lika tycker jag.

men jag känner slillnad på växellådorna min fars växlar bättre än min gör, nu kan bilarna ha körts lite olika men jag tror oljan har en stor roll i det här fallet. har tyvärr det felet på min också som jag sett en annan skrivit om i en tråd att den ibland frikoplar vid växling. min gör det bara mellan 3 och 4 men bara när man kör väldigt lugnt har inte märkt det vid axelaration.

Har köpt olja till min för att byta nu, verkar lite knepigt det här med spolningen men jag har lyckats få tag i hur man gör från volvo dom skrev ut det till mig. Så visst ingen omöjlighet lite slabbigt kan jag tänka mig. Om inte annat så byter jag flera gånger efter varann med några hundra mils mellanrum tills oljan blir som halonsaft. Ska mäta upp hur mycket som kommer ur efter man bara öppnat pluggen.

Återkommer efter oljebyttet hur den vart. Samt hur många lite som kommer ur den vid att man bara öppnar pluggen.

Mvh
Andis
Klima

Tackar för mycket bra länkar du lagt upp.

Brukar handla en hel del bil delar fån usa och dom har ofta fantastiska priser där som gör det lönsamt ibland även rejält lönsamt att frakta över halva jordklotet.

Nu har jag även en butik för volvo saker tack vare dig, tackar för det :D

Mvh
Andis
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]