Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
perhall skrev: Men konstigt att nya D3 är 2 l och 5-cyl, en 4-cyl borde vara snålare?
PH
Inte konstigt alls. Instället för att nyutveckla eller köpa in en 4 cyl, så minskar man slaglängden på den befintliga 2.4litern till 2.0 liter. Smart och man behåller den fina motorkaraktären hos "D5":an
av perhall
StringerBell skrev:
perhall skrev: Men konstigt att nya D3 är 2 l och 5-cyl, en 4-cyl borde vara snålare?
PH
Inte konstigt alls. Instället för att nyutveckla eller köpa in en 4 cyl, så minskar man slaglängden på den befintliga 2.4litern till 2.0 liter. Smart och man behåller den fina motorkaraktären hos "D5":an
Visst, kan de behålla en låg förbrukning vilket det verkar som är det bra. Jag vill inte ha den gamla 2,0D-motorn i en XC60 i alla fall... /PH
av Lövet
StringerBell skrev:
PH
Och fantastiskt för oss som tycker att motorn ska låta fint och inte som en grävskopa. 4-cylindriga dieslar är bra på mycket men de är en styggelse i ljudhänseende.
av perhall
andreas_lofgren skrev:
StringerBell skrev:
PH
Och fantastiskt för oss som tycker att motorn ska låta fint och inte som en grävskopa. 4-cylindriga dieslar är bra på mycket men de är en styggelse i ljudhänseende.
I allmänhet håller jag med. Men just ljudet från Volvos D5 tycker jag låter minst lika mycket grävskopa som en hyfsat modern 4-cyl diesel. Bensin-femman låter fint men dieselfemman låter inte vackert. Och flera av mina kolleger har klagat över "fult ljud" i Volvo-taxi:(
av XC60MY10
Er det dobbelturboen du snakker om når du hører en "grävskopa" Per;-)....For oss som kjører bil med alle sanser, inkuldert ørene, så har dobbelturboen et lydbilde som nok har bidratt mye til bilens suksess. Jeg prøvekjørte Audi Q5 2.0 tdi og XC60MY09 og da var jeg veldig nær ved å gå for Audien. Så prøvde jeg My10....
av Steff 99
perhall skrev:

I allmänhet håller jag med. Men just ljudet från Volvos D5 tycker jag låter minst lika mycket grävskopa som en hyfsat modern 4-cyl diesel. Bensin-femman låter fint men dieselfemman låter inte vackert. Och flera av mina kolleger har klagat över "fult ljud" i Volvo-taxi:(
Jag håller med till 100% , ljudet är inget som jag hurrar över, skillnaden på Volvos diesel 4:a och 5:a är inte speciellt stor.
lite mer ljudisolering hade inte skadat, eller så får man smyga in en 6:a istället :mrgreen:
av Arese
Efter att ha lånat en XC60 D5 några dagar kan jag ju bara säga att den maskinen låter ju inte plus 400 kkr direkt. Däremot avsevärt bättre än Volvos fyrcylindriga spisar.

Mvh
Arese
av petimeter
I min XC60 MY2010 2,4 awd sitter det en 163 HK/420 Nm og motordekslet (motorkåpe) er merket med D5. Jeg har
fått bekreftet fra min Bilia forhandler i Norge at dette er samme D5 motor som sitter i XC60 med 205 HK! (ned-tunet)

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]

Koppling föll i golvet

Nivån såg bra ut. Har nu beställ[…]