Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turtle
Hade av grejorna och kollade igen. Hittade inget som såg fel ut.
Har beställt tid på måndag för att läsa ut felkoder.

Har försökt mäta med en multimeter på kontakterna under baksätet
en grå och den andra var grön med svart och brun sladd i.
Mätar på dom som går bak och den andre som går ner genom det runda luckan ovanför bensintanken
så jag mätar inte på den som går ihop med kabelstammen fram mot motorrummet.

Lyfter och snurrar på hjulet mäter millivolt och volt = inte ett smack.
misstänker dålig kontakt och gör om det ett par gånger.
Har bytat till ett nytt batteri i multimetern. När jag lägger ihop testsladdarna så summrar (tutar)
det ifrån multimetern och då bör ju även sladdarna vara friska och hela.

La ett par brickor emellan så att givaren kom längre ut. Då fick jag ett annat meddelande i displayen.
BROMSFEL. Stanna omedelbart stod det.

Jag körde tillbaka och tog bort brickorna som gjorde att givaren pekade rakt in mot hjullagret (vågrätt),
utan brickor så är givarna lite sneda. Men det var dom innan också på dom gamla lagrerna och då fungerade det.
När jag provkörde efter det stod det samma som innan: ABS / Antisladd serv. erfodras

Nu ger jag upp. Lämnar in den på måndag.

Inget lock kvarglömt i hålet:
Bild

Locket:
Bild

Lagret:
Bild
av GWS
Det här fenomenet kan bero på fel i lagret, det sitter en magnet där som ska påverka givaren. Den kan bli felvänd eller skadad då lagret tillverkas. Har en kompis som råkade ut för det här, han gav sig f..n på att hitta felet och provade till sist med att montera tillbaka gamla lagret och då försvann larmet. Efter att ha snackat runt lite bland bilmekar visade det sig att detta händer även om det inte hör till vanligheterna. Kan inte säga säkert att detta är det fel du har och det är mycket jobb at montera det gamla igen men vill ändå passa på att berätta det här.

Lycka till
GWS
av turtle
GWS skrev:Det här fenomenet kan bero på fel i lagret, det sitter en magnet där som ska påverka givaren. Den kan bli felvänd eller skadad då lagret tillverkas. Har en kompis som råkade ut för det här, han gav sig f..n på att hitta felet och provade till sist med att montera tillbaka gamla lagret och då försvann larmet. Efter att ha snackat runt lite bland bilmekar visade det sig att detta händer även om det inte hör till vanligheterna. Kan inte säga säkert att detta är det fel du har och det är mycket jobb at montera det gamla igen men vill ändå passa på att berätta det här.

Lycka till
GWS
Tack för tipset.
Ja, jag har också tänkt tanken att det kan vara lagerna som det är fel på och inte givarna.
Visar det fel på båda givarna bak på måndag som tror jag nog jag skruvar tillbaka dom gamla lagerna
bara för att testa. Är det bara fel på ena sidan så blir det en ny givare där.

Du vet inte vilket fabrikat det var på dom lagerna som var fel ?
Var det original (volvo/mekonmen) eller köpt från skruvat ?

Ha en fortsatt bra helg.
av GWS
Ringde till kompisen och frågade, lagret var köpt på "Skruvat". Det var inga problem att returnera lagret och få pengarna tillbaka.

Hoppas det löser sig i morgon, såna här problem kan göra en gråhårig.
av turtle
GWS skrev:Det här fenomenet kan bero på fel i lagret, det sitter en magnet där som ska påverka givaren. Den kan bli felvänd eller skadad då lagret tillverkas. Har en kompis som råkade ut för det här, han gav sig f..n på att hitta felet och provade till sist med att montera tillbaka gamla lagret och då försvann larmet. Efter att ha snackat runt lite bland bilmekar visade det sig att detta händer även om det inte hör till vanligheterna. Kan inte säga säkert att detta är det fel du har och det är mycket jobb at montera det gamla igen men vill ändå passa på att berätta det här.

Lycka till
GWS

Monterade tillbaka dom gamla hjullagerna som i och för sig väsnades, men som jag inte
fick något ABS-fel med. Men likväl så lyser ABS-lampan.

Eftersom felet kom när jag bytte lagerna bak, så måste jag ju då ha skadat någon av givarna då.

Givarna kostar runt en femhundring stycket och en avläsning av felkoder kostar också 500 kr.

Snabb mattematik:
Läsa av felkoder på verkstad + byte själv en (1) givare = 1.000 kr
Läsa av felkoder på verkstad + byta själv två (2) givare = 1.500 kr
Skit i att läsa av felkoder överhuvudtaget och bara köpa två givare och montera själv = 1.000 kr

Så skruvats hjullager skall monteras på igen.
Eftersom jag inte behövde lämna in för att släcka abs-lampan vid hjullager bytet som jag
gjorde när jag bytade fram, så borde jag inte behöva göra det bara för att jag byter bak tycker jag.

Har inte fått detta bekräftat, inte ens hos Volvo-återförsäljaren och dom borde ju veta
om det skall behövas eller om den släcks själv.
Dom var inte särskilt pratglada precis om man säger som så.

Har kollat i VADIS, men där förklarar dom bara hur man plockar av hjullager / abs-kontakten
inte vilket mätvärde givarna skall ha om dom är hela och fungerar.

Har hittat upp andra sidor med google bla citroen med Bosse-bildoktor som visar att man ohm-mäter
och millivolt mäter på givarna med upphissad bil och rullning på hjulen.
Men Volvo-återförsäljaren stod som ett frågetecken när jag frågade om man kunde göra så på Volvobilar också.
Användarvisningsbild
av B4B
Kan de här värdena från vadis var till hjälp.
De är samma värden på båda sidorna.

Rear left wheel sensor, signal
Tooth against sensor:
I≈14 mA
U≈9 V
Cover against sensor:
I≈7 mA
U≈10 V
The sensor generates a pulsed signal (quadratic wave) with a fixed pulse ratio when the pulse wheel rotates.
The frequency increases with speed.
av turtle
B4B skrev:Kan de här värdena från vadis var till hjälp.
De är samma värden på båda sidorna.

Rear left wheel sensor, signal
Tooth against sensor:
I≈14 mA
U≈9 V
Cover against sensor:
I≈7 mA
U≈10 V
The sensor generates a pulsed signal (quadratic wave) with a fixed pulse ratio when the pulse wheel rotates.
The frequency increases with speed.

Kanon. Stort tack. Jag hittade inte den informationen.
av J.F.S
Jahapp nu sitter jag med samma fel och med samma lager från skruvat. Tyvärr är mitt gamla lager så slut att det inte går att montera tillbaka. Det satt dock ett lock på mitt nya lager och det gamla blev så klart skrot när jag skulle ur med det. Läste ur felkoder med min PPC men det gav inget. Inga felkoder relaterade till ABS. Vad göra?
av J.F.S
En liten uppdatering, nu får jag iaf BCM-0031 som felkod. BCM-0031=Left rear wheel sensor. Faulty signal Då är frågan, lagret eller givaren?
Användarvisningsbild
av Sami
Hittade denna tråd, då jag drabbats av samma problematik med samma artikel från Skruvat.se på min V70 -01. Lösning: ta det gamla locket och montera på det nya navet! Lätt plätt, så funkar allt som det ska.

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]