Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Det finns ett tvåpoligt kontaktstycke för CD, grön/röd och svart kabel. Från säkring nr 26 och jordpunkt på *höger* a-stolpe. Samma kablar som matar stereon så det borde funka om du har hittat rätt.
Användarvisningsbild
av freak1
:evil: :evil: Jag tog ut glädjen i förskott :( :( .
När jag prova bilen efter urkoppling av cd`n så funka den som den ska, men nu har problemet återkommit :( . Alltså var det inte inkopplingen av cd`n som var orsaken. Jag har testat en del olika saker och kommit fram till att det mest troliga är blinkerspaken, eller rättare sagt till och från kopplaren till farthållaren.

En fråga: Ska farthållarknappen stanna kvar i läge off när man för den dit, eller ska den fjädra tillbaka till mittläget on (alltså, ska det höras ett klick när man stänger av respektive slår till farthållaren). Min är nämligen "seg" när man fyttar på knappen, misstänker att den är kass. Hoppas ni fattar vad jag menar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är så många olika saker som händer samtidigt så jag har svårt att tro att farthållaren skulle orsaka allt detta. Låter mer som rejält spänningsfall i någon stor matarkabel mellan batteri och elcentral. Eller på jordsidan.
Användarvisningsbild
av freak1
Jag har rengjort stomanslutningarna på A-stolparna, på innerskärmarna, samt mellan ventilkåpan och torpeden, oxå rengjort anslutningarna till generator och minus mellan den och blocket, rengjort batteripolerna + anslutningarna och bytat ljusrelä, (var en liten loppa på ena kontakten).
Kopplat in cd`n igen.

Jag har kört med bilen 4 dagar och den verkar funka som den ska :D .

Tack för tips och ideèr.
Användarvisningsbild
av freak1
Jag blir så trött :evil:. Nu har bilen funkat klanderfritt i nästan 1,5 månader, igår var det dax igen, samma problem som tidigare :( .
Kan det vara dragkrokskontakten som spökar eftersom problemet inträffar när man använder helljuset. Jag har läst runt på detta forum och även andra, någon har nämt glödvakten, kan denna ha med detta att göra? Jag har kollat under elcentralen, alla kablar är friska.

Någon som vet vad reläet är till, som sitter på vänster innerskärm vid ABS-enheten, ett svart relä?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dragkontakten och glödtrådsvakten har inget med helljuset att göra.

Svart relä... avstörningsrelät? Men jag vill ha det på höger sida. Alltså den sidan som ratten INTE sitter på. Det matar spridarna och lite annat på motorn.
Användarvisningsbild
av freak1
Sparkz skrev:
Svart relä... avstörningsrelät? Men jag vill ha det på höger sida. Alltså den sidan som ratten INTE sitter på. Det matar spridarna och lite annat på motorn.
Detta relä sitter på vänster sida. Alltså den sida ratten SITTER på :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vänster ja.
Glömde att det var turbo...

Nu har kollegan fått samma problem med helljuset på sin 940! (-94 LTT) Händer ganska sällan så nån djupare felsökning har det inte blivit än, men jag återkommer direkt om vi hittar något.
Användarvisningsbild
av freak1
Jag vet att det låter hemskt :oops: .......men det är skönt att någon annan har fått problemet :wink: , framförallt om det är nån som jobbar med bilar, chansen att felet ska hittas är ju så mycket större. Hoppas ni lyckas med felsökningen, skulle vara underbart om felet blir avhjälpt.
Väntar med spänning.
Användarvisningsbild
av freak1
Sparkz skrev:Vänster ja.
Glömde att det var turbo...

Nu har kollegan fått samma problem med helljuset på sin 940! (-94 LTT) Händer ganska sällan så nån djupare felsökning har det inte blivit än, men jag återkommer direkt om vi hittar något.
Hur har det gått, sparkz? :D Har ni hittat nåt än :?:
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...